Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Rendang Ayam Hijau Azie Kitchen

Rendang Ayam Azie Kitchen

Penat yang tak terkira dengan kesesakan jalan raya yang teramat sangat. Kami tiba di KD hampir tengah malam dan semua dalam kepenatan. Pagi pagi selepas solat subuh saya mula ke dapur untuk menyediakan sarapan pagi. Melihat lihat apa yang terdapat dalam peti sejuk yang boleh dimasak. 

Saya mula memasak mee hoon daun limau purut yang telah saya kongsikan resepinya di entri sebelum ini. Saya juga mengeluarkan ayam untuk dimasak rendang. Entah la resepi ini memang resepi yang saya buat sendiri, main campak campak juga. Nak kata rendang minang pun tidak juga sebab rendang Minang ditumis terlebih dahulu, tapi saya menggunakan bahan seperti rendang minang tapi versi tidak ditumis.  

Di samping itu saya juga memasak nasi impit menggunakan rice cooker tanpa mengetahui dengan apa ianya hendak dimakan. Dalam hati, masak sahaja la dulu. Boleh makan dengan rendang ke atau makan dengan soto atau kuah kacang yang boleh dimasak nanti ke. 

Melihatkan telur yang banyak dibawa balik dari kenduri di Taiping, saya mula membasuh beras untuk dimasak nasi lemak berlaukkan sambal tumis ikan bilis, telur rebus dan timun. Sementara menunggukan nasi lemak masak, saya memasak agar agar santan gula melaka.  

Jom kita layan apa yang saya masak hari ini. Selamat mencuba...

Rendang Ayam Azie Kitchen

Rendang Ayam Hijau
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ekor ayam
3 batang serai - diketuk
Asam keping
Garam
Gula - opsyenal

Bahan kisar:
Segenggam cili padi dan cili hijau - mahu pedas, dilebihkan
5 biji bawang besar
1-2 inci kunyit hidup 
1 inci halia


Bahan hiris:
3-4 ulas bawang putih
7- 8 biji bawang merah

2 batang serai
2 helai daun kunyit

Cara cara:
Masukkan semua bahan dalam kuali dan masukkan ayam. Bila dah air ayam agak kering, baru dimasukkan santan.  

Masukkan asam keping, garam dan gula secukupnya.  

Akhir sekali masukkan daun kunyit.  Jika mahu, boleh tumis bahan kisar terlebih dahulu... 

Nota:
Rendang ini akan berwarna kehijauan kerana menggunakan cili padi dan cili hijau.


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

Catat Ulasan for "Rendang Ayam Hijau Azie Kitchen"