Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

London Sehingga Bertemu Lagi

Akhirnya saya telah tiba ke entri terakhir catatan percutian kami ke UK dan Scotland dari 26 Disember 2017 hingga 9 Januari 2018. Insya Allah jika dipanjangkan umur, kami akan ke sana lagi tahun ini. Aameen.

Selepas balik dari menghantar Juita ke Euston Train Station. Kami terus balik ke apartment dan membuat packing akhir. Hubby telah menempah teksi secara online di Pinkberrycar untuk muat 8 orang walaupun kami berenam kerana bilangan bag kami yang banyak.

Bayaran teksi adalah sebanyak £62. Ianya dikira agak manasabah berbanding dengan menyewa kereta dari warga Malaysia di London pun. Teksi tiba dalam pukul 3.20 petang. Kami tiba di Heathrow Terminal 4 dalam pukul 4.15 petang kerana kesesakan lalu lintas. Itu pun pemandu mengambil jalan pintas dengan melalui jalan dalam Hyde Park.

Ketika tiba di airport, cuaca terlalu sejuk dan angin kuat.  Saya pula tidak memakai heattech. Sebaik masuk dalam terminal, dada terasa sakit mencucuk. Sakit yang teramat sangat. Jadi pesanan saya pada orang yang tak tahan sejuk, supaya memakai baju panas walaupun seketika berada di luar. Ketika itu, saya merasa agak risau. Cuma belum memberitahu Nana dikuatiri mereka akan risaukan saya pula.

Sebaik sampai di terminal kami terus ke tempat untuk claim VAT. Ianya terletak di sebelah kanan dari pintu masuk dan ambil lift untuk turun ke tingkat satu. Orang terlalu ramai sehingga memenuhi ruang.

Tapi sebab kami memilih untuk bayaran tunai dalam matawang pound, jadi kami diberi laluan khas. Itupun terpaksa menunggu 20 nombor juga. Nombor giliran saya adalah 740. Alhamdulillah kerana mereka tidak minta untuk melihat barangan yang dibeli. Jadi ianya tidaklah melambatkan lagi proses pengesahan dan chop resit.

Selepas selesai mendapat chop kastam, kami naik ke tingkat dua untuk drop luggage. Pun orang beratur terlalu panjang ketika itu. Sementara menunggu Hubby, Alain dan Nelly beratur, saya turun ke tingkat 1 untuk menunaikan solat di Multi Faith Prayer.

Untuk mendapat duit VAT, kami perlu ada physical boarding pass. Jadi terpaksa menunggu sehingga urusan check in luggage selesai, baru beratur semula di kaunter VAT untuk mendapatkan duit. Mereka menolak sebanyak 13% sebagai commision charge. Jika kita memilih bayaran VAT dalam matawang ringgit Malaysia, boleh terus dapat duit selepas pengesahan dan cop kastam.

Ketika itu, ada masa dalam 2 jam untuk urusan pemeriksaan masuk dsb. Pendek kata waktu hanya ngam ngam sahaja untuk selesai semua urusan.

Sebaik berada di dalam balai pelepasan terminal 4, Nelly dan Aween pergi membeli sedikit makanan kerana kami hanya mengambil sarapan sahaja hari ini. Perut sudah mula keroncong.

Kami berangkat masuk pukul 9.20 malam waktu tempatan dengan tempoh penerbangan selama 12.30 jam. Kami tiba di KLIA pada pukul 6.00 petang waktu Malaysia, lebih awal 10 minit dari waktu sepatutnya.

Tidak seperti semasa penerbangan ke London, kali ini agak penuh. Tapi nasib baik kerana kerusi di sebelah saya kosong. Jadi dapatlah saya meletakkan handbag saya di kerusi yang kosong.

Boy menunggu kami di airport bersama dengan sebuah kereta Hilux yang dipandu oleh pemandu Datin Nursinah. Kalau tidak, memang kereta kami tak dapat memuatkan bag kami yang memang banyak.

Semasa dalam perjalanan balik, kami singgah solat di RnR Dengkil dan terus makan sate Samuri. Sedap pula sate kali ini sebab dah lama tak makan sate.

Sampai di rumah dalam pukul 9.15 malam. Selepas mengeluarkan barang barang dari bag, baru saya naik ke bilik untuk berehat.

Alhamdulillah selesai sudah percutian kami selama lebih 2 minggu. Secara jujur saya tidak terasa rindu pun untuk balik ke tanahair ketika itu kerana semua anak anak dan menantu ada bersama. Lagi pulak, sepanjang di sana, saya memasak lauk pauk dan masakan Melayu untuk sarapan dan makan malam. Peluang bercuti bersama anak anak adalah saat yang paling mengembirakan bagi kami.

Cuma yang tidak seronok sedikit ialah bila saya mengalami jet lag dan kepenatan yang sangat lama. Hampir 3 minggu juga untuk saya kembali ke waktu tidur yang asal.

3 ulasan for "London Sehingga Bertemu Lagi"

1. selamat kembali kak..percutian terasa lebih indah bila keluarga ada bersama2 kita..tak kira di mana pun kan.. :)

BalasPadam
    Balasan
    1. Ya walaupun bercuti dalam negeri. Tetap rasa seronok

Padam
  2. betul2 enjoy baca pengalaman kak azie satu family ber holiday...x sabar pulak nak dengar coretan pasal persiapan Boy tu....