Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Majlis Kenduri Kawin Di Dalam Banjir

Majlis Kenduri Kawin Di Dalam Banjir

Setelah memberi laluan kepada beberapa entri masakan sebelum ini, sekarang saya ingin menyambung catatan  hari  terakhir percutian saya di kampung halaman. Boleh klik entri sebelum ini di SINI. Hari Isnin 27 November adalah hari kenduri menyambut menantu di rumah kakak saya pulak. 

Hujan turun tidak berhenti henti dari pagi menyebabkan air bertakung dan sedikit becak. Tapi penyediaan meja untuk tetamu tetap juga diteruskan. Terharu melihat ahli keluarga saya membasuh meja dengan sabun untuk menyiapkan meja hidangan di dalam hujan. Tengok dalam gambar di bawah, air mulai naik di depan rumah kakak saya.

Majlis Kenduri Kawin Di Dalam Banjir

Hujan berhenti beberapa minit dan hujan lagi dengan lebat. Begitulah keadaan berterusan sepanjang hari menyebabkan air mulai bertambah. 

Majlis Kenduri Kawin Di Dalam Banjir

Saya amat kagum dengan semangat kejiranan masyarakat kampung yang tetap hadir berduyun duyun. Hujan lebat dengan angin kuat sehingga ada masa terpaksa memegang khemah untuk mengelakkan ianya diterbangkan angin. 

Menjelang tengahari, air naik sehingga melebihi paras buku lali dengan tanah becak bukan penghalang untuk tetamu datang berkunjung memenuhi jemputan hadir ke majlis kenduri kawin. Rombongan pengantin perempuan tiba di kala air tengah naik sehingga pengantin terpaksa membuka kasut dan meredah air.  

Majlis Kenduri Kawin Di Dalam Banjir

Tetamu makan dalam keadaan pakaian lembab, basah dan selipar yang kotor. Masih adakah semangat seperti ini dibandar? Semangat keakuan yang mungkin bila hujan sahaja sudah tidak dapat hadir walaupun tak perlu melalui air yang kotor dan tanah yang becak. 

Tidak hadir pun, masih berdalih memberi pelbagai alasan mungkin sebab rasa malu. Sedang kehadiran ke majlis perkahwinan adalah wajib apalagi ketidakhadiran yang menyebabkan pembaziran pada tuan rumah bagi kes yang telah memberi pengesahan kehadiran. Lainlah kalau betul betul menpunyai sebab tertentu yang tidak dapat dielakkan.

Berbalik pada majlis ini, walaupun dalam serba kekurangan, tiada nampak kegelisahan atau terdengar rungutan di kalangan masyarakat kampung yang sangat humble. Maklum hujan panas dan sebagainya adalah dari Allah. Bukan kita yang boleh mengawalnya. 

Semangat kerjasama sangat padu di dalam kesukaran. Anak anak buah dan cucu saudara saya semua nya sama sama membantu mengangkat hidangan, membancuh minuman dsb di dalam keadaan basah kuyup. 

Majlis Kenduri Kawin Di Dalam Banjir

Belum dikira jiran jiran yang memasak di dalam keadaan air bertakung. Semuanya dimasak secara bergotong royong. Sukar untuk mengawal api kerana tiupan angin yang kuat. 

Majlis Kenduri Kawin Di Dalam Banjir

Sejak hari pertama menjejakkan kaki ke bumi negeri Che Siti Wan Kembang hujan dan cuaca gelap sepanjang hari. Tidak langsung ternampak matahari. Telah lama saya tidak berada dalam suasana seperti ini yang sebenarnya sangat nostalgia dan saya rindui. 

Inilah pengalaman pertama saya melihat kenduri di dalam keadaan banjir di dalam musim tengkujuh. Pengalaman yang mengajar saya erti kejiranan, erti persahabatan. Sungguh saya amat kagum dan bersyukur dengan apa yang dilihat di kampung halaman saya. Saya bangga kerana saya lahir dan dibesarkan di sini, dalam masyarakat seperti ini.

Majlis Kenduri Kawin Di Dalam Banjir




2 ulasan for "Majlis Kenduri Kawin Di Dalam Banjir"

  1. Semangat kejiranan dan persahabatan sangat tinggi. Saya pun kagum tengok.

    BalasPadam
  2. patut la mak saya cakap pergi makan rumah mok nah air sekat betis bawah meja..saya memang kagum dengan semangat kejiranan kat situ.

    BalasPadam