Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Nutella Hazelnut Cake Sedap Dari Resepi Kek Kafe

Nutella Hazelnut Cake

Setiap kali birthday, mesti dalam kepala kita adalah kek harijadi kan. Tak sah kalau tak ada kek bila menyambut atau meraikan birthday. Boleh beli di kedai, atau boleh buat sendiri. Nak beli di kedai, takut rasanya tak kena dengan selera kita pula. Lagipun, kan lagi special kalau kita buat sendiri kek birthday untuk orang tersayang. Ianya lebih bermakna dan dihargai.

Tapi, nak belajar buat sendiri, tak tahu pula nak pergi kelas kat mana kan? Macam saya memang tak pernah pergi kelas. Sebab saya tidak ada masa untuk ke kelas walaupun sangat teringin untuk belajar kaedah yang sebetulnya. 

Resipi kek macam yang dijual di kafe-kafe hipster ni bukan semua orang nak ajar. Resepi dan cara penyediaannya dirahsiakan. Di bawah ini adalah Kek Pandan Gula Melaka yang sangat sedap. Anak saya Dr Nana pernah menyediakannya di SINI selepas beliau menghadiri kelas membuat kek. 

Kek Pandan Gula Melaka

Baru-baru ni saya dapat resipi kek istimewa ni, namanya Nutella Hazelnut Cake. Selalu juga nampak kek ni di kafe-kafe terkenal. Kek ni memang unik dan rasanya lain dari yang lain. Memang sedap rasanya, tak manis sangat. Kalau dapat sebelum birthday Hafez hari tu mesti saya dah buatkan untuk birthday dia. 

Resepi ini dikongsikan oleh sahabat alam maya saya Encik Khalid Hamid dan isterinya Puan Aja. Bertahun tahun juga berhubung dengan Encik Khalid di alam maya kerana saya tertarik dengan usaha pencarian perabut murah di China. 

Seperti mana kita tahu agak susah untuk membeli di China kerana masalah komunikasi. Jika ingin tahu bagaimana untuk membeli perabut yang sangat murah, boleh dapatkan buku Perabut Murah China, siap ada dengan video yang memberi secara detail semua proses bermula dari KLIA sehingga di sana. 

Berbalik pada resepi, memandangkan saya pun dah lama tak kongsikan resipi dessert, hari ni saya nak kongsikan dengan anda semua resipi kek ni. Sangat istimewa. Jika anda ingin menghasilkan kek seperti mana yang dijual di cafe cafe, kena belajar step by step yang dikongsikan oleh Puan Aja.


Nutella Hazelnut Cake
Oleh: Azie Kitchen

Bahan-bahan kek:
1 ½ cawan gula kastor
2 biji telur gred A
¾ cawan natural yogurt
¼ cawan + 1 sudu besar minyak jagung
1 sudu kecil esen vanilla
¾ cawan air

Bahan-bahan diayak:
1 ½ cawan tepung gandum - saya guna Bakers’ Choice
1 ½ cawan serbuk koko
½ sudu besar baking soda
¾ sudu kecil baking powder
¾ sudu kecil garam

Bahan-bahan Frosting:
½ cawan whip cream (non-dairy) – optional
170 gram butter - saya guna SCS unsalted butter
½ cawan serbuk koko
1 cawan gula icing
1 sudu kecil esen vanilla
2 sudu besar susu
½ cawan whip cream - saya guna Anchor
1/3 cawan serbuk Milo
1/3 cawan Nutella
1 sudu besar hazelnut paste
Secubit serbuk Nescafe

UNTUK CARA-CARANYA, SILA TONTON VIDEO PENDEK NI: 


Ada 5 lagi resipi kek kafe lain yang terdapat dalam video. Kalau anda nak belajar melalui video tutorial seperti di atas. Ada kek Pandan Gula Melaka, Pecan Butterscotch, Classic Red Velvet, Victoria Sandwich dan juga Brownies. Memang gerenti, boleh buat business meletop letop dengan kek seperti ini.

Special Brownies

Boleh layari www.resipikekkafe.com untuk belajar. Terima kasih kepada puan Aja yang sudi kongsikan resipi Nutella Hazelnut tersebut. Jangan lupa like dan share.... 


2 ulasan for "Nutella Hazelnut Cake Sedap Dari Resepi Kek Kafe"

  1. wow terliurnya tengok. nanti saya cuba ya resipi tu. terima kasih puan sudi share dengan kami

    BalasPadam