Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Agar Agar Pandan Santan Yang Sedap dan Mudah



Agar Agar Pandan Santan Yang Sedap dan Mudah



Saya memang dah lama teringin nak membuat agar agar mudah tetapi sangat sedap dan yang penting, ianya adalah kegemaran saya. Selain agar agar pandan, saya juga suka menggunakan gula Melaka untuk menjadikan agar agar gula Melaka. 

Teringat dulu, kali pertama membuat agar agar santan gula Melaka, sepupu Hubby datang ke rumah untuk menunjukkan cara caranya. Masa tu, saya baru kawin dan mula belajar memasak. Telur dipecahkan di atas kelapa parut dan diramas dan diperah sekali untuk menghasilkan santan. Masa tu, tak pulak guna blender untuk kelapa parut. Hanya diramas ramas biasa dengan tangan sahaja. Satu perkara lagi, setiap kali memasak agar agar, elok dimasukkan sedikit gula batu supaya agar agar kita tidak berair selepas di potong. Ianya akan menjadi lebih pejal. 


Agar Agar Pandan Santan Yang Sedap dan Mudah


Memang sedap sangat agar agar ini dengan rasa dan bau wangi daun pandan. Secukup rasa sahaja kemanisannya. Rasanya tidak muak atau menjemukan. Sehingga keesokannya pun, masih sedap. Saya makan waktu berbuka puasa. Kebetulan ada geng kerana Alain juga suka makan agar agar ini. Laju jer masuk mulut kerana teksturnya yang lembut tapi pejal. 

Aduhaai lepas juga hajat nak makan agar agar ni. Kalau untuk majlis majlis berbuka atau kalau ada tetamu di rumah, bolehlah kita pakat pakat buat agar agar ini. Selain sedap, ianya cepat dan mudah disediakan.  Rupa agar agar saya kali ini agak pucat kerana tidak meletakkan sebarang pewarna, hanya hijau asli daun pandan sahaja.

Jom layan video dalam Instagram Azie Kitchen dan youtube Azie Kitchen channel di SINI untuk video berdurasi lebih panjang. Bagi yang belum follow facebook Azie Kitchen, boleh klik link di SINI.



Agar Agar Pandan Santan Yang Sedap dan Mudah

Agar agar Pandan Santan

Bahan-bahan
25 gram agar-agar bertali
1500 ml air
1 cawan gula pasir
2 -3 ketul gula batu - sebesar ibu jari tangan - opsyenal
1 cawan air daun pandan - kisar 5 helai daun pandan dg 1 cawan air dan tapis
1 cawan santan - guna 1/2 biji kelapa parut
1 biji telur gred A
Sedikit pewarna hijau 

Cara cara:
Masak agar agar dengan air sehingga hancur. Setelah agar agar hancur, masukkan gula dan gula batu. Kacau lagi sehingga gula hancur. 

Masukkan kelapa parut, daun pandan dan telur ke dalam blender dengan 1 1/2 cawan air. Setelah dikisar hancur, diperah dan ambil santan sebanyak 2 cawan. Masukkan sedikit pewarna hijau. Saya tak letak kerana tiada stock, jadi warna hijau daun pandan original tidak berapa cantik. 




Tuang santan ke dalam periuk agar agar. Kacau rata sehingga ianya mendidih. Setelah mendidih dan masak sekata, angkat dan tuang ke dalam loyang atau acuan yang disukai. 

Setelah hampir mengeras, pindahkan ke dalam peti sejuk. Setelah keras, bolehlah dipotong dan dihidangkan sejuk sejuk, memang sedap. 




Nota:
Guna gula batu supaya agar agar tidak berair ketika dipotong. Ia akan lebih pejal.




Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

14 ulasan for "Agar Agar Pandan Santan Yang Sedap dan Mudah"

  1. Kak Azie, I am going to try this agar-agar!

    BalasPadam
  2. Alahai Kak Azie dah goda i pepagi la....sedapnya...SA suka agar2 pandan...

    BalasPadam
  3. salam Azie.akak selalu jengah sini...sedap2 semuanya

    BalasPadam
  4. sedapnya. lama tak makan agar2 pandan

    BalasPadam
  5. Saya lebih suka color asli pandan mcm ni. Klu beli kuih serimuka or bingka pandan color mcm ni saya akan beli

    BalasPadam
  6. sedapnya...saya sudah lama tak buat...biasanya saya titiskan juga sedikit esen vanilla dan rasanya lagi sedap..

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum puan Azie. Saya selalu mengikuti resepi puan Azie dan ianya tidak pernah mengecewakan. Minta halal dunia akhirat ye resepi yg dikongsi. Terima kasih :)

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum Azie...
    Halalkan.... nak share..

    BalasPadam
  9. Assalamualaikum Pn.Azie..kebetulan kita dr satu negeri,selera mmg xleh nak lari jauh..bnyk sy jenguk resipi puan utk jadikan rujukan..mtk halalkan ye...

    BalasPadam
  10. sis..air yg blend kelapa skali telur tu,ambil air yg sukat 1500ml tu ke..atay guna air lain???(1 1/2 cawan air)

    BalasPadam
    Balasan
    1. tidak. 1500 utk rebus agar agar. masuk air lain utk perah santan. jika guna santan yang siap diperah, cuma masukkan telur ke dalamnya.

      Padam
  11. Salam Pn Azie. baru selesai masak agar2 pandan. sedang disejukkan. untuk berbuka puasa nanti. terima kasih atas perkongsian resepi. Byk sudah resepi Pn Azie yang saya guna. Yang pertama sekali resepi nasi ayam beberapa tahun lalu. Selepas tu hampir semua resepi saya gunakan dr blog Pn Azie. Salam Ramadahan.

    BalasPadam