Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Gulai Ikan Tongkol Lauk Nasi Dagang



Gulai Ikan Tongkol Lauk Nasi Dagang


Semasa singgah di kedai runcit, ternampak ikan tongkol berbunga yang biasa diguna dalam menyediakan lauk nasi dagang Terengganu. Ianya menpunyai isi putih berbanding dengan ikan tongkol warna perak yang biasa diguna untuk lauk nasi dagang Kelantan. Ikan tongkol memang lauk kegemaran saya. Tapi syaratnya ia mesti direbus terlebih dahulu menggunakan asam dan garam yang banyak. Selain dibuat gulai, saya suka juga ikan tongkol rebus yang digoreng.



Gulai Ikan Tongkol Lauk Nasi Dagang


Seperti yang semua sedia maklum, gulai nasi dagang Terengganu lain dengan gulai nasi dagang Kelantan. Biasanya gulai nasi dagang Kelantan adalah gulai lemak kuning walaupun ada ketikanya berwarna kemerahan kerana menggunakan serbuk kari. 

Orang Kelantan panggil gulai lengkuas kunyit. Nasi dagang Kelantan dimakan dengan sambal kelapa ikan, telur rebus dan hirisan timun. Nasi dagang juga berbeza di mana nasi dagang Kelantan menggunakan beras nasi dagang yang berwarna purple.  

Aween memberitahu yang dia tak suka ikan ini. Aduhaaai, ikan ni pulak kegemaran saya. Saya tanya bukankah Aween suka makan nasi dagang. Katanya dia makan nasi dagang dengan lauk ayam atau lauk Itik Serati sahaja. Hmm saya tak perasan lah selama ni kalau dia tak makan lauk gulai ikan tongkol masa makan nasi dagang. Nampak sangat saya ni bila jumpa nasi dagang, dah tak peduli kiri kanan.

Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. Ianya adalah Gulai Ikan Tongkol versi lauk nasi dagang Terengganu. Kami makan dengan nasi putih sahaja. Nanti singgah di youtube Azie Kitchen channel untuk menonton video yang saya sediakan. Jom layaannn.



Gulai Ikan Tongkol Lauk Nasi Dagang

Gulai Ikan Tongkol

Bahan kisar:
10 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup

Bahan lain:
Ikan tongkol - rebus dengan asam dan garam
30 gm serbuk rempah gulai cap Bunga Rose - atau rempah kari ikan
2 sudu besar cili kisar
1 kotak santan kotak
1 keping asam keping
1 sudu besar gula Melaka
2 sudu besar gula
Garam secukup rasa

Cara cara:
Rebus ikan dengan asam dan garam yang agak banyak. Rebus sehingga air hampir kering. Kalau dibiarkan semalaman, lagi sedap. Jika suka, masukkan sedikit cuka semasa merebus supaya ikan tidak mudah hancur.

Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk. Masukkan cili kisar. Kacau rata. Kemudian masukkan rempah gulai. Kacau sehingga bahan tumis agak garing. Masukkan air secukupnya dan biarkan kuah mendidih.



Masukkan santan dan dikacau sehingga kuah hampir terbit minyak. Masukkan ikan, diikuti dengan gula Melaka, gula pasir, asam keping dan garam.




Masak dengan api perlahan sehingga kuah tinggal separuh, masukkan air dan masak lagi sehingga kuah cantik dan terbit minyak. Gulai ini lagi sedap jika dimasak lama, 1 atau 2 jam.

Akhir sekali, masukkan cili padi dan bolehlah ditutup api.


Gulai Ikan Tongkol Lauk Nasi Dagang


Nota:
Gulai ini sedap dimasak malam atau sehari sebelum ianya hendak dimakan.

Sedap juga jika dimasukkan belimbing buluh.

Boleh juga menggunakan ayam atau daging bagi menggantikan ikan.


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

8 ulasan for "Gulai Ikan Tongkol Lauk Nasi Dagang"

  1. Ya Allah kau murahkan lah rezeki azie.. Amin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aameen. Ya Allah murahkan lah juga rezeki Anna. Pemudahkan lah segala urusan beliau. Aameen.

      Padam
  2. Kak azie,rebus dgn asam tu asam keping ke mksud akk?

    BalasPadam
  3. Terima kasih kak azie... kak azie bg resepi dgn penuh ikhlas... sy tau sbb taip2 kali masak ikot resepi kak azie mesti menjadi n sedap...

    BalasPadam
  4. Terima kasih kak azie..blog kak.azie sntiasa menjadi panduan untuk masakan saya..

    BalasPadam
  5. Kak, gulai ni sesuai utk nasi dagang berapa cawan yer?? Maaf bertanya, xnak bazirkan nasi @ gulai...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf saya tak pasti pulak. sb kami biasa masak utk makan sendiri. makan menambah nambah, makan ikan banyak tanpa had

      Padam