13 Jan 2012

Masak Tempoyak Ikan Parang



Masak Tempoyak Ikan Parang
 

Masa ke Carrefour Kota Damansara saya terjumpa 2 keping ikan parang yang agak besar. Sejak berpindah ke KD, susah sikit nak cari ikan segar kerana di sini tiada pasar basah seperti kami di USJ dulu. Apalagi terus membelinya kerana dah lama mencari ikan parang yang besar selepas makan di rumah Raja Zul di Taman TAR yang memasak lemak cili padi ikan parang dan daun pegaga. 

Itulah kali pertama saya makan ikan parang yang sedap dan hampir tidak mengetahui yang ianya ikan parang. Selama ini saya makan hanya ikan parang yang kecil, jadi ianya sangat bertulang. Bila ikan parang gemuk besar, memang tak terasa sangat bertulang kerana tulangnya senang diasingkan. Hampir setiap hari dok meminta hubby mencari ikan parang yang gemuk besar selepas menikmati masakan ikan parang yang sedap itu. Itu cerita dulu lah yang dah lama berlalu. 

Saya hari ini tidak memasak lemak, sebaliknya hanya memasak tempoyak sahaja kerana dah ada lauk lain yang berkuah santan.  Tak mengapalah kerana masakan tempoyak ni, masakan kegemaran my laling hubby dan anak anak. Resepi masak tempoyak ini, sama jer dengan cara masakan tempoyak yang saya dah masak sebelum ini. Nak tengok resepinya? Jom klik jer di SINI. Cuma bezanya saya tak letak daun kesum sebaliknya hanya memasukkan taugeh yang besar sahaja. Jom layannn ...




masak bahan kisar, tempoyak, garam dan asam keping

bila mendidih, masukkan ikan

masukkan taugeh

renihkan

Masak Tempoyak Ikan Parang
dihidangkan





EmoticonEmoticon