Isnin, 7 Mei 2018

Kerepek Pisang Tanduk


Insya Allah esok saya dan suami akan bertolak balik ke kampung halaman saya di Kelantan untuk mengundi dalam PRU14 untuk menentukan kerajaan di peringkat persekutuan dan negeri yang akan memerintah. Sama sama lah kita keluar mengundi beramai ramai pada 9 Mei 2018 dan mengundi dengan bijaksana selepas membuat timbang tara demi masa depan negara serta anak cucu cicit kita. Selamat balik mengundi semua. 

Semasa ke Melaka  dua bulan lepas, saya sempat singgah di rumah sahabat baik kami Kamalullail dan Ita. Sebelum balik mereka membekalkan kami dengan sesikat pisang tanduk sulung yang baru berbuah. 


Bila balik di rumah, saya memberitahu bila dah masak, nanti nak simpan dalam peti sejuk supaya tahan lama. Tanpa pengetahuan saya, Hubby dah simpan dalam peti sebelum ianya masak. Jadi merajuk lah pisang tu. 

Jadi mahu tak mahu terpaksa lah membuat kerepek pisang. Inilah pertama kali saya membuat kerepek pisang. Sebelum ini memang langsung tak pernah tengok macam mana kerepek pisang dibuat. 

Saya belajar dengan melihat cara cara Lana Nordin menyediakan kerepek pisang di IG beliau. Seronoklah pulak bila dapat menyediakan sendiri. Sambil menggoreng, sambil meratah. Hihihi memang sedap dimakan ketika panas panas. Rangup krup krap krup krap. Laju jer masuk mulut lepas satu satu. Kerepek pisang tanduk sangat mahal tau. Fikir berkali kali sebelum beli. Akhirnya langsung tak beli kerana harganya yang mahal. Aduh sekarang ni semua pun mahal. Huhuhu

Jom layan cara penyediaan kerepek cara saya. Jangan lupa layan video penyediaannya di Azie Kitchen youtube channel untuk melihat dengan lebih jelas bagaimana ianya disediakan. Selamat mencuba sendiri di rumah. 



Kerepek Pisang 
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
3 biji pisang tanduk 
Minyak masak
Sedikit garam

Cara cara:
Kupas kulit pisang. Dan lap kering. 


Panaskan minyak sehingga betul betul panas. Sagat pisang terus ke dalam kuali. Kacau rata sehingga kuning keemasan dan garing. 



Angkat dan tos. Tabur sedikit garam, jika suka. 


Sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara. 




3 ulasan:

  1. Seronok baca resipi kak azie...sambil baca sy tergelak dgn penulisan kak azie....ada jugak resipi yang diselitkan unsur nasihat

    BalasPadam
  2. Salam kak azie , pisang tu nak kena yg dh masak atau belum masak

    BalasPadam

Add your comment
EmoticonEmoticon