Thursday, 15 February 2018

Asam Pedas Ikan Merah Kegemaran Saya

Asam Pedas Ikan Merah

Semalam ketika melihat lihat gambar lama anak anak terutama gambar Boy, tiba tiba air mata bergenang. Terlalu cepat masa berlalu. Tinggal beberapa hari sahaja lagi, Boy akan menamatkan zaman hidup bujang. Saya menjadi sangat sedih. Rasa tak bersedia untuk anak anak jauh dari kami. Belum puas melihat mereka di zaman kanak kanak. Tapi kita tidak boleh menghentikan masa. Satu hari kita juga akan pergi.  Itulah hakikat dan kitaran kehidupan. OK cukuplah setakat ini dahulu. 

Entah kenapa kebelakangan ini kemaruk nak makan asam pedas ikan. Balik kerja, singgah di restoran Klate Original makan nasi dengan berlauk asam pedas ikan pari. Tapi saya tak berapa suka ikan pari yang digunakan kerana isi ikan melekat di tulang. Saya suka yang isi ikan pari berkeping keping bila dicubit. 

Asam pedas ni memang tak jemu dimakan. Lagi pulak ianya adalah dalam kategori lauk sihat kerana tidak menggunakan santan. Kurang lemak gitu. Jadi kuahnya sedap dihirup hirup begitu sahaja. Jika nak diet dan kurangkan berat badan, cicah kuah asam ledas dengan roti wholemeal. Sedaap. Jangan tak tahu, ayam pun sedap dimasak asam pedas. Makan dengan dicicah roti, waah meletop. Boleh rujuk entri saya di SINI

Asam Pedas Ikan Merah

Semasa ke pasar tani, saya singgah beli bendi, daun kesum dan lain lain bahan. Cuma ikan sahaja yang belum dibeli. Jadi pada cuti hari wilayah, saya mengajak hubby ke kedai runcit. Tak ada ikan pari, ambik lah ikan merah. Mahal nyer barangan sekarang ni. Seekor ikan merah dah berharga RM20. Bukan lah besar mana. Saya risaukan masa depan anak anak saya. 

Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. Saya memang suka kuah yang sedikit pekat. Kalau cair, dah jadi macam kuah asam rebus. Bahan kisar dalam kuah tak melekat di atas nasi. Kegemaran saya ialah daun kesum dan bendi. Lain lain saya tak kisah sangat. Asam pedas mesti nak ada dua bahan ni. 

Asam Pedas Ikan Merah

Asam Pedas Ikan Merah
Okeh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ekor ikan merah - potong 4  
1/2 senduk minyak masak - jika kurang boleh tambah
1 batang serai - ketuk
Daun kesum
Segenggam asam jawa - bancuh dengan air
Kacang bendi 
Tomato - potong 4
6-7 sudu besar cili kisar

Bahan tumbuk:
3 ulas bawang merah - saiz besar
4 ulas bawang putih
1 ibu jari halia
1 inci kunyit hidup
Sedikit belacan - saya tak letak

Cara cara:
Panaskan minyak dan masukkan serai dan bahan kisar. Kacau sehingga naik bau. 

Asam Pedas Ikan Merah

Asam Pedas Ikan Merah

Masukkan cili kisar dan kacau hingga cili garing dan pecah minyak.

Masukkan air asam jawa. Tambah air dalam 800-1000 liter atau secukupnya. Kacau sehingga kuah mendidih, baru masukkan garam dan aji no moto. 

Masukkan ikan dengan daun kesum. Jika suka, boleh masukkan juga bunga kantan. Kacau rata sehingga ikan masak. 

Masukkan bendi dan akhir sekali, masukkan buah tomato. Sesuaikan rasa dan kepekatan kuah. Bolehlah tutup api dan sedia untuk dihidangkan. 

Asam Pedas Ikan Merah


4 comments:

  1. Sedapnye..ni lauk all time favourite 😘

    ReplyDelete
  2. salam kak azie bahan2 tu kak azie lupa listkan daun kesum..almaklumla kalau yangg kurang pandai masak macam saya ni tengok senarai bahan tu je hehehe.....

    ReplyDelete

Add your comment
EmoticonEmoticon