28 Nov 2017

Ikan Sebelah Goreng Berlado Yang Sangat Sedap

Ikan Sebelah Goreng Berlado Yang Sangat Sedap

Siapa kenal ikan Sebelah? Warna di kedua permukaan badan adalah berbeza. Satu warna gelap dan satu warna putih. Saya sebenarnya baru beberapa kali makan ikan sebelah yang besar dan gemuk. 

Memang sedap dan lain rasanya dengan ikan sebelah yang kecil. Tapi harganya memang mahal. Siap ada telur. Ikan ini dimasak apa pun sedap. Hatta digoreng garam kunyit sahaja pun sedap. Memang susah nak describe rasa isi ikannya yang memang sedap dan manis. Jadi apa ditunggu lagi, cubalah sekali beli ikan sebelah yang bersaiz besar seperti ini. Seeedaaap... 

Saya nak mulakan dengan petikan dari kuliah zohor oleh Ustazah Dr Aishah berkenaan nilai. Analogi nilai adalah seperti kisah seorang anak diminta oleh bapanya agar membawa batu ke pasar untuk dijual, tapi dengan syarat bila ditanya harga, tak payah jawab tapi hanya tunjuk sahaja harganya dengan 2 jari. Orang di pasar menyebut RM2 bila melihat budak itu menunjukkan 2 jari. 

Beliau balik dan diminta pula oleh bapanya agar membawa batu tadi ke museum, bila ditanya harga, juga hanya ditunjuk dengan 2 jari sahaja. Orang museum menyebut RM200. Kemudian bapa beliau meminta dibawa pula batu tadi ke kedai batu permata, ditanya yang sama. Ditunjuk dengan jari 2. Orang permata menyebut harga RM200 ribu kerana katanya dia memang telah lama mencari batu ini. Maknanya nilai sesuatu adalah tidak sama di tempat berbeza. Jika di tempat batu permata, harga naik. 

Begitu juga dengan majlis ilmu, ianya tidak menpunyai nilai bagi orang yang tidak beriman. Tapi bagi orang beriman, majlis ilmu sangat tinggi nilainya. Begitu lah umpama analogi di atas tadi. Museum perlu batu tersebut tapi hanya untuk dijadikan koleksi tapi harga tak sama dengan kedai batu permata yang memang mencari batu tersebut. 

Terpulang pada kita untuk meletak diri kita di mana. Allah telah bagi peluang. Kenapa tak berlaku demikian. Contoh, sehelai kertas jika tidak diletak tempat yang perlu, kertas akan terbang tempat yang tak menentu. Tapi jika di tempat kertas pada sasaran tertentu mata hati dan mata kepala, semua akan jadi blurr. Tapi jika sehelai kertas diletak di tempatnya, ia akan jadi sangat berguna. 

Dengan ilmu semua jadi mudah, dengan iman hidup lebih terarah. Tapi kalau dengar di video youtube, akan beri banyak kejutan. Bila hadir majlis ilmu secara bersemuka dengan ustazah tak akan ada culture shock kerana ianya majlis rahmat dan tak terasa ada beban. 

Bila belajar ilmu tasauf yang penting adalah akhlak kita dengan Allah. Allah bagi masa, kita tak guna untuk ibadah. Diberi sihat tak guna untuk aktiviti yang beri faedah. Tasauf adalah bincang bab hati.

Ikan Sebelah Goreng Berlado Yang Sangat Sedap

Sedikit berkenaan resepi ini, saya memang suka masakan berlado ala ala masakan Padang yang mana cilinya dikisar kasar kasar. Lagi pulak ianya tidak lah terlalu pedas. Masakan berlado adalah masakan versatile yang sentiasa sesuai dihidangkan samada sebagai hidangan tengahari atau malam. 

Kalau diperhatikan memang saya banyak menggunakan produk Maggi di dapur saya. Namun, saya ada juga menguna produk lain tapi kalau sos sos seperti sos cili, sos tomato, sos tiram memang semua produk Maggi. Sedikit bab penggunaan serbuk perasa, bila kita menggunakan Maggi Cukup Rasa, kita tidak perlu lagi menggunakan garam. Kiranya Maggi Cukup Rasa bukan sahaja menggantikan garam tapi juga lain lain perasa yang biasa dimasukkan dalam masakan seperti pati ayam atau pati ikan bilis. 

Semasa menghadiri satu majlis Maggi, saya berkesempatan bertemu dengan chef yang membuat demonstrasi menggunakan Maggi produk. Dari situ, saya diberitahu yang Maggi Cukup Rasa bukan taste enhancer tapi mengandungi rempah ratus yang menambah keenakan pada masakan. Tapi kalau ingin menabur secubit dua garam, terpulanglah pada selera masing masing. 

Jom layan resepi yang sedap dan mudah ini. Jangan lupa video di Instagram Azie Kitchen dan youtube Channel Azie Kitchen. Layaan...


Ikan Sebelah Goreng Berlado Yang Sangat Sedap

Ikan Sebelah Goreng Berlado 
Oleh: Azie Kitchen

Bahan lain:
2 keping ikan sebelah - lumur garam kunyit & goreng
2 sudu besar cili kisar
1-2 sudu besar sos tiram Maggi
1-2 sudu besar sos cili Maggi
Sedikit air asam jawa - atau asam keping
1 sudu kecil Maggi Cukup Rasa atau secukupnya
Gula merah
Garam - jika perlu

Bahan kisar:
4 tangkai cili merah
3 tangkai cili hijau
8 tangkai cili padi
1/2 inci kunyit hidup
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih

Cara cara:
Bahan kisar dikisar kasar tanpa air. Atau boleh juga ditumbuk. Saya guna blender secara "pulse".


Ikan Sebelah Goreng Berlado Yang Sangat Sedap

Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga pecah minyak. Masukkan cili kisar dan tumis lagi hingga cili masak. 

Ikan Sebelah Goreng Berlado Yang Sangat Sedap

Masukkan semua bahan sos, gula, garam, air asam dan masak sehingga ianya agak pekat. Akhir sekali, masukkan serbuk perasa. 

Ikan Sebelah Goreng Berlado Yang Sangat Sedap

Ikan Sebelah Goreng Berlado Yang Sangat Sedap

Ikan Sebelah Goreng Berlado Yang Sangat Sedap

Bolehlah masukkan ikan yang digoreng tadi. Gaul rata. 

Ikan Sebelah Goreng Berlado Yang Sangat Sedap

Ikan Sebelah Goreng Berlado Yang Sangat Sedap



EmoticonEmoticon