Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Gulai Darat Kelantan Tulang Lembu Yang Sangat Sedap


Gulai Darat Kelantan Tulang Lembu Yang Sangat Sedap

Saya memesan tulang lembu segar khas untuk dimasak Gulai Darat menggunakan rempah kari kampung. Memang tak ada plan nak masak sup pun. Gulai darat cukup terkenal di Kelantan yang membawa maksud gulai yang tidak ditumis rempah nya terlebih dahulu. Sebaliknya semuanya dimasak sekali gus dengan santan sehingga masak. 

Saya menggunakan rempah kari kampung untuk gulai darat cap Jam yang memang sangat terkenal di Bachok. Rempah keluaran Hajjah Che Jah memang terkenal di kalangan tukang masak atau jong gulai. Rempah ini dikirim melalui pos oleh sahabat saya, Cik gu Sakinah. Terima kasih banyak banyak Kinah kerana banyak membantu saya selama ini.

Gulai Darat Kelantan Tulang Lembu Yang Sangat Sedap

Serius sangat sedap masakan gulai darat saya hari ini. Lebih lebih lagi menggunakan bahagian tulang yang ada sedikit berlemak. Dapatlah menternak lemak juga. Walaupun ada rasa bersalah tapi saya tetap makan. Ianya mengimbau kenangan makan daging dan tulang di kampung. Hahaha. 

Ketika sedang dimasak pun dah terbau keenakannya. Terbau seperti lauk gulai bekwoh di Kelantan. Jadi kalau teringin nak merasai keenakan gulai Kelantan semasa majlis kenduri, bolehlah mencuba sendiri di rumah. 

Bukan sahaja sedap tetapi mudah dan cepat disediakan. Gulai darat ini boleh juga untuk memasak ayam. Oleh kerana ianya tidak ditumis, jadi kuah gulai kurang lah berminyak.  

Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. Jangan lupa layan video di youtube Azie Kitchen channel untuk melihat cara saya menyediakan gulai yang sedap ini. 


Gulai Darat Kelantan Tulang Lembu Yang Sangat Sedap

Tulang Lembu Gulai Darat Kelantan
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
2 kg tulang lembu - tambah sedikit daging
4 sudu besar serbuk kari kampung cap Jam
1 1/2 kotak santan kotak
Garam
Gula
1/4 keping gula Melaka
Asam keping
2 sudu besar kerisik

Bahan kisar:
5 ulas bawang merah
1 sudu besar cili kering kisar
1 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
1 sudu besar ketumbar biji

Cara cara:
Satukan bahan kisar, serbuk kari kampung dan daging atau tulang. Masak atas dapur sehingga agak agak daging kecut. Nota: saya masak tulang dalam pressure cooker dan dimasukkan dalam kuali bersama air rebusan. 

Gulai Darat Kelantan Tulang Lembu Yang Sangat Sedap

Masukkan santan cair dan asam keping terus dimasak sehingga daging lembut. 

Gulai Darat Kelantan Tulang Lembu Yang Sangat Sedap

Gulai Darat Kelantan Tulang Lembu Yang Sangat Sedap

Setelah daging lembut, masukkan santan pekat, kacau seketika. Setelah terbit minyak, masukkan gula, gula Melaka, garam dan kerisik. 

Sesuaikan rasa dan kepekatan, bolehlah diangkat. Jika terlebih pekat, bolehlah ditambah sedikit air panas.

Gulai Darat Kelantan Tulang Lembu Yang Sangat Sedap

Sedap dimakan dengan nasi putih, roti atau makan dengan roti jala. 


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

1 ulasan for "Gulai Darat Kelantan Tulang Lembu Yang Sangat Sedap"