Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Agar agar Buah Buahan Koktel


Agar agar Buah Buahan Koktel


Dalam masa beberapa jam lagi, negara kita akan menyambut Hari Kemerdekaan yang ke 59. Selamat Hari Merdeka buat semua. Bukan sahaja negara perlu merdeka tetapi minda rakyatnya juga perlu merdeka dan matang dalam segala tutur kata, pemikiran dan perbuatan. Bila menpunyai masa, saya suka melayan instagram. Kalau dulu melihat handbags. Tapi kini melihat fesyen fesyen pakaian selain melihat keletah Lara Alana, Jenna, Ecah atau Jemyma. Suka melihat bagaimana ibubapa mereka mendidik anak anak masing masing. 

Saya perhatikan ramai yang pemikiran mereka belum merdeka. Mereka suka meninggalkan komen yang boleh menyebabkan orang lain tersinggung di Instagram. Bayangkan kalau kita sebagai tetamu berkunjung ke rumah orang, menbuat komen itu dan ini. Agak agak ada adab tak tetamu sebegini. Sebenarnya kalau ikut apa yang saya dengar dari kuliah Ustazah Aishah, mereka ini adalah golongan yang menpunyai penyakit hati. Terdapat 6666 ayat dalam Al Quran yang sama dengan jumlah urat dalam hati. Ada 6666 penyakit dalam hati. Penyakit paling bahaya adalah nafsu. Ayat 10 surah Al Baqarah menyebut antara lain dalam hati mereka ada penyakit. Jika tak diubati, ia akan bertambah kerana tak ada panduan dari Allah. Allah tidak akan menghampa permintaan hambaNya. 



Agar agar Buah Buahan Koktel

Jika nak jalan yang lurus, maka hendaklah berpandukan pada Al Quran. Sebenarnya kalau tak ada yang baik yang perlu dikomen tak perlu ditulis apa apa. Komen saya, tak usahlah kita seolah berlagak pandai dalam segala hal sehingga semua benda pun kita nak memberi nasihat. Sebenarnya kita boleh menasihati antara satu sama lain tetapi ada caranya seperti tidak menegur di khalayak sehingga memalukan orang tersebut. 

Juga kita kena tengok apakah kita kenal mereka atau sekadar membuat andaian sendiri. Tak perlulah nak mengajar orang lain apa yang boleh dishare dan apa yang tak boleh di Instagram. Orang lain pun bukan budak budak hingusan. Entah entah lebih berjaya dari yang memberi komen. Nasihat saya, belajarlah menghormati hak orang lain yang bukannya anak kita untuk ditegur tegur. Hatta kalau anak sekali pun, mereka menpunyai hak sendiri. 



Agar agar Buah Buahan Koktel

Tanpa mereka sedar mereka yang suka komen dan tunjuk pandai ini memandang rendah dan menghukum orang lain. Seolah masa silam seseorang yang dikatakan "bersalah", tidak boleh di share. Sejarah tetap sejarah, tidak ada siapapun di dunia ini walaupun anda seorang permaisuri untuk mengubah takdir yang telah berlaku. Saya diminta kononnya untuk menjalankan "tanggungjawab sosial" dengan tidak share gambar idola saya secara terbuka. Hello gambar gambar seperti yang saya share bersepah di internet. Taip sahaja nama, keluar beratus malah beribu gambar. Cukuplah setakat ini dahulu. Malas nak layan, buat menyemakkan kepala sahaja. Jika ada yang komen negatif di IG saya, maknanya, saya tiada pilihan lain melainkan block anda. Serious sebab saya tak suka mereka yang bersikap begini dalam hidup saya.

Hari ini saya ingin berkongsikan resepi makanan sesuai sebagai hidangan pencuci mulut. Saya menyediakan Agar agar Buah buahan Koktail sebagai hidangan untuk tetamu istimewa kami pada hari minggu yang lalu. Boleh klik di SINI untuk melihat resepi sama yang digunakan oleh Juita sebelum ini. Saya memasak seorang diri sebaik balik dari pejabat. Memang agak penat kerana balik pun dah agak lewat. Jadi saya hanya menyediakan bahan bahan sahaja. Kecuali untuk agar agar ini saya terus menyediakannya. Disimpan dalam peti ais untuk disejukkan. Memang laku sangat agar agar saya hari ini. Sehingga keesokannya, saya terkejut bila melihat ianya telah habis. Jarang berlaku perkara sebegini. Biasanya mengambil masa berhari hari untuk saya habiskan. Apa apa pun, terasa puas hati kerana tetamu dan anak anak suka dengan apa yang disediakan.

Jika ingin melihat video yang saya sediakan, bolehlah melihatnya di Instagram Azie Kitchen. Jom layan resepi yang saya pelajari dari Juita, anakanda kesayangan saya.



Agar agar Buah Buahan Koktel

Agar Agar Buah Buahan Koktail

Bahan-bahan :
10 gram serbuk agar-agar
1 tin buah buahan koktail - tapis dan buang air
150 gm gula kaster
650 ml air
250 ml susu cair

Cara cara:
Masak serbuk agar agar, gula dan air sehingga agar-agar dan gula larut.

Masukkan susu cair dan kacau sehingga mendidih. Setelah mendidih, tutup api dan masukkan buah buahan koktail.

Tuang adunan agar-agar ke dalam loyang/acuan yang disukai. Sejukkan seketika sebelum disejukkan di dalam peti ais sebelum dihidangkan.



Agar agar Buah Buahan Koktel

Agar agar Buah Buahan Koktel



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

13 ulasan for "Agar agar Buah Buahan Koktel"

  1. Moga kita dijauhkan sifat hasad & sentiasa bersangka baik.. Tqsm Sis sbb share resipi2..

    BalasPadam
  2. Kak Azie..saya sangat setuju dengan pandangan kak Azie.

    BalasPadam
  3. As salam
    Rumah x Ada penimbang...150gm gula kastor bersamaan dgn berapa cawan ye?

    BalasPadam
  4. Knape sy buat xjadi langsung yea?cair smpai ke sudah. Sy ikot btol2 resepi.Sy rasa sukatan air nih terlalu banyak.Hmmm kecewa rasa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Istri sy buat tambah tepung kastard...alhamdulillah... Menjadi puding koktail

      Padam
  5. Sya baru try arini ikut resepi..tetapi jadi cair... X keras... Mungkin sikit agar2 kot

    BalasPadam
  6. Sy pon buat tak jadi.. cair je..

    BalasPadam
  7. Slalu satu bungkus agar2 sama dgn 4 gelas air kan.

    BalasPadam
  8. Saya buat jadi lembik macam dadih. Xtau salah tang mana.

    BalasPadam
  9. Saya dah try buat tadi. Air saya letak 400ml je sebab takut cair sangat. Alhamdulillah jadi. Maybe kena elak juga letak air cocktail supaya tak cair. Thanks Puan Azie. Saya suka semua resepi Puan.

    BalasPadam