Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Ayam Goreng Garam Kunyit


Ayam Goreng Garam Kunyit


Saya ingin kongsikan sedikit antara petikan dari kuliah Ustazah Suraya dalsm bab Asma Ul Husna yang ke 32 iaitu Al Halim, Yang Maha penyantun. Apa makna sebenarnya Al Halim. Untuk melihat bagaimana sifat Al Halim boleh dilihat pada sifat Nabi Ibrahim dan Nabi Syuaib disebut dalam surah At Taubah:114 dan Surah Hud:87. Kesabaran Nabi Ibrahim di luar batas normal. Nabi Ibrahim dari kecik tengok bapa baginda membuat berhala. Tak pernah rasa sakit hati pada ayahnya malah sentiasa berdoa walaupun selepas bapanya meninggal. 

Rahsia Allah nak tengok samada kita ada sifat Al Halim atau tidak. Macam mana cara berakhlak seorang yang bersifat penyantun. Kuat seorang bukan dengan berkelahi tapi seorang yang mampu melawan diri sendiri saat tengah marah. Mereka akan sabar.bDan bila diuji dengan kemarahan, akan mampu melawan diri. Kadang kadang bila kita tak mampu menahan sabar, kita melaknat dalam hati. Itu tandanya kita tak bersyukur. Sebagai contoh, jika suami kita tak baik, tandanya Allah hendak mengangkat darjat kita ke tahap lebih tinggi. Seperti mana Asiah yang diangkat namanya kerana bersuamikan Firaun. Bila stress akan sesuatu perkara, kita serah balik semuanya pada Allah. Ujian paling besar bagi kita adalah tidak kusyuk solat. Kita macam tak merasa bahawa Allah Maha Besar sehingga dalam solat pun masih boleh memikirkan benda benda lain. Semua masalah kita sebenarnya adalah kecik, yang paling besar adalah Allah. 


Ayam Goreng Garam Kunyit

Masuk sikit bab masakan hari ini sebelum layan resepi. Ayam goreng garam kunyit bersama kacang panjang, karot dan bawang besar dimakan dengan nasi putih dan sambal belacan yang diedarkan selepas kuliah Zohor Israk Mikraj oleh Ustaz Syed Abd Kader Al Joofre terasa sangat sedap di tekak. Tambah lagi diberi sedikit sambal belacan. Itu yang menjadikan saya terus menyediakan lauk ini. 

Sebenarnya sejak kecil inilah cara kami menggoreng ayam di mana ayam dipotong kecil. Cuma tak ada dimasukkan sayuran lain kecuali bawang besar sahaja. Maklum seekor ayam perlu dimakan beramai ramai, tak boleh bermewah macam sekarang. Bila kawin, barulah ayam dilumur garam kunyit dan digoreng. 

Jom layan resepi yang sangat mudah tetapi sangat sedap dan simple. Tak perlu lauk lain pun. Jika suka berkuah, tuangkan sedikit kicap dalam nasi dan terus makan...


Ayam Goreng Garam Kunyit


Ayam Goreng Kunyit
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
Isi ayam - potong kecil dilumur garam & serbuk kunyit
2 batang kacang panjang - potong 2 inci
1/2 batang karot - potong panjang
1 biji bawang besar kuning - hiris panjang
1 batang cili merah - hiris
2-3 batang cili padi - jika suka
2 ulas bawang putih - ketuk
Gula
Sedikit minyak

Cara cara:
Panaskan minyak dan goreng ayam sehingga masak menggunakan api yang besar. Masukkan bawang putih dan karot terlebih dahulu sebelum dimasukkan kacang panjang, cili merah dan bawang besar. Kacau rata sehingga sayuran lembut.



Ayam Goreng Garam Kunyit

Masukkan sedikit gula. Sesuaikan rasa. Angkat dan siap untuk dimakan dengan nasi putih panas panas dan sambal belacan. Jika suka, tuang sedikit kicap di atas nasi.


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

8 ulasan for "Ayam Goreng Garam Kunyit"

  1. Mudoh tapi sedakkkkk

    BalasPadam
  2. Terima kasih Pn Azie kongsi resepi. Saya dah buat ni semalam guna 3 chicken leg.Husband dan anak2 semua suka, siap suruh buat lagi.

    BalasPadam
  3. Tak paham, macam mana hilangkan bau-bau ayam?..cuci, potong-potong and langsung lumuri garam + serbuk kunyit. Ok ke?..

    BalasPadam
  4. da try. sedap. selama ni tak tambah gula. sedap. tq kak azie

    BalasPadam
  5. Asslaamualaikum kak..
    Sy selalu masak google mesti kak azie punya resepi...smp husband puji pndai masak...yg plg best no sesedap rasa..hehe.original cook.
    Tq kak sudi shre resepi

    BalasPadam
  6. salam akk, saya dah cuba, hee sedapp. saya share ya . backlink ke sini.

    BalasPadam