Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Acar Timun Masak


Acar Timun Masak


Saya ingin kongsikan petikan kuliah Zohor Ustaz Ibrahim Muhammad pada 30 September 2015 berkenaan Hadis riwayat Ahmad, at Tirmizi, an Nasai, Ibnu Majah, Rasulullah bersabda, Barang siapa memohon kepada Allah syurga sebanyak 3 kali, maka berkatalah syurga, masukkanlah orang ini ke dalam syurga. Barang siapa memohon perlindungan dari neraka sebanyak 3 kali, berkatalah neraka agar orang ini dilindungi dari neraka. Selain dari melakukan amalan soleh dan ketaatan pada Allah, maka salah satu cara untuk masuk syurga ialah dengan memohon dari Allah sebanyak 3 kali.  Permohonan akan disambut oleh syurga dan neraka. Permohonan 3 kali ini berbeza dengan permohonan dalam doa yang diucapkan selepas solat. Sentiasalah perbanyakkan berdoa, Ya Allah aku mohon syurga dari Mu. Ya Allah lindungi lah aku dari neraka. Jom sama sama kita amalkan. Cukup setakat ini dahulu dan sekarang kita beralih bab resepi pula.


Acar Timun Masak


Saya menyediakan Acar Masak untuk dimakan dengan nasi minyak di SINI di samping Ayam Masak Merah di SINI. Aduh memang sangat sedap acar ini menjadikan nasi minyak yang tersedap pada selera saya yang agak cerewet dengan makanan. Memang makan menambah nambah dan siap meratah ratah lagi. Jom layan resepi acar cara saya. Memang sangat sedap, ianya menambahkan selera giteww...



Acar Timun Masak

Acar Timun Masak

Bahan bahan:
1 batang timun saiz besar - hiris panjang
1 batang karot - hiris panjang
3 ulas bawang merah
4 ulas bawang merah - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
1 sudu kecil biji sawi
3 senduk cuka makan
2 senduk gula 
Garam
Sedikit serbuk kunyit
Cili merah - hiris. 

Cara cara:
Timun dan karot yang dihiris panjang serta bawang merah direndam dengan air garam seketika.

Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih yang dihiris serta biji sawi sehingga wangi. Masukkan sedikit air, serbuk kunyit, cuka, gula dan garam. Masak sehingga mendidih. Sesuaikan rasa.

Masukkan timun, karot dan bawang merah yang telah ditos. Masukkan cili merah, jika suka.  Nota: Setelah masuk timun, terus ditutup api supaya acar tetap rangup. Kacau rata.

Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

4 ulasan for "Acar Timun Masak"

  1. salam azie...petua emak saya untuk lebih merangupkan timun dan carrot biasanya dia akan merendamkan nya dengan air garam dan sedikit air kapur....( sekadar brkongsi ilmu)..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm. Terima kasih share. Insya Allah lepas ni blh cuba sb saya mmg suka acar timun masak.

      Padam
  2. Terima kasih Azie krana tidak jemu brkgsi ilmu agama dan resepi berharga

    BalasPadam
  3. Assalam Azie saya Kak Asnah pembaca setia blog Azie Kitchen...boleh dikatakan hari2 mesti nak tatap apa yg Azie paparkan...dgn masakkan yg sedap2,Ada juga saya cuba masakkan Azie memang berbaloi...semoga Azie sukses selalu dan berbahagia disamping keluarga tersayang...InsyaAllah.

    BalasPadam