Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Udang Masak Merah Sedap




Udang Masak Merah Sedap



Saya mengakui kebelakangan ini, fikiran saya agak celaru. Dalam diri, berperang melawan dengan perasaan sendiri. Memang saya bersyukur kerana telah diberi nikmat yang tidak terhitung banyaknya yang melebihi dari apa yang pernah saya impikan selama ini. Saya telah memiliki hampir apa yang dihajati kecuali ada beberapa perkara sahaja yang masih belum tercapai. Namun sebagai manusia yang lemah, kita tidak akan pernah merasa cukup. Puas saya memujuk bahawa apa yang tidak saya miliki, adalah suatu anugerah kebaikan dan kasih sayang Allah untuk saya kerana Allah tahu apa yang terbaik untuk saya. 

Namun tidak mudah untuk menundukkan nafsu sendiri. Bak kata ustaz dunia dan akhirat adalah dua perkara yang bertentangan. Syaitan melalaikan manusia dengan 3 perkara iaitu nafsu dan keinginan yang tidak baik, urusan dunia yang melekakan dan angan angan yang menyeronokkan. Ustaz PU Faiz dalam kuliah di surau Ad Dhuha menyebut bahawa orang kaya ialah orang yang tiada berhajatkan sesuatu dari makhluk, melainkan berhajat pada Allah semata mata semasa hidup di dunia. Semalaman juga saya terfikir fikirkan kata kata ini. Saya ingin menjadi seorang yang "kaya", yang hidup tenang di dunia dan memiliki syurga di akhirat. 

Hmm kalau begitu, kenapa dalam usia yang berbaki dengan bekalan yang belum mencukupi, saya masih memikirkan kehendak duniawi? Kenapa saya mesti kisah dan terkesan melihat rakan, jiran dan taulan? Apakah pentingnya pandangan dan pujian manusia berbanding dengan kelebihan di sisi Allah? Walhal destinasi abadi yang dituju adalah akhirat yang mana kita akan kekal di dalamnya samada kekal di syurga atau kekal di neraka. Adakala saya berkata kata sendirian untuk memujuk hati supaya menjadi hamba Allah yang baik dan bersyukur. Inginkan hati yang sentiasa mengintai dan mengingati Allah dalam apa jua yang dijalani. Tawadduk lah wahai hati, usah tunduk pada naluri dan kehendak duniawi dan tak usahlah tertipu daya sendiri, kelak diri akan menyesali, bila dunia tiada lagi. Tenanglah duhai hati, usahlah celaru lagi. Aamiin.

Sekarang saya nak kongsikan resepi Udang Masak Merah yang menggunakan resepi Ayam Masak Merah Wan Chu di SINI. Sebab rasanya kuah masak merah ini bukan sahaja sedap dimakan dengan ayam tetapi juga dengan udang, sotong atau pun ikan. Rasanya pun ada juga seperti rasa Masam Manis. Jadi nak panggil Udang Masak Merah atau Udang Masam Manis atau apa apa pun boleh lah, janji hepi dan tak menyusahkan sesiapa. Berbeza dengan Sambal Tumis ialah ianya tidak dimasukkan sos cili. Saya tak meletakkan sos tomato kerana betullah apa yang dikatakan Wan Chu, sos cili telah pun mempunyai rasa masam. Itu sebab disyorkan supaya saya menggunakan sos cili jenama Kimball.  Saya menyediakan lauk ini sebagai hidangan makan tengahari Aween kerana saya dan hubby akan menghadiri majlis perkahwinan di Kelab Shah Alam. Nelly juga ada undangan perkahwinan. Manakala Boy keluar bersama kawan kawan sebelum memulakan pengajian. Yang doctor in the house, tak nampak kelibat. Mungkin bertugas. 



Udang Masak Merah Sedap


Memang sangat mudah, cepat dan yang pastinya sedap. Saya adalah wanita berkerjaya yang mencuri curi masa yang ada untuk memasak. Adakalanya, saya perlukan sesuatu yang simple seperti mengisar kesemua sekali bahan dari ianya dihiris atau ditumbuk yang memakan masa tetapi tidak mempunyai perbezaan yang besar dari segi rasa dan keenakannya. Masa itu emas, saya terpaksa menyiapkan dengan cepat kerana masa yang terhad itulah digunakan untuk berehat, untuk mengaji atau membaca buku buku agama, hatta untuk melayan facebook dan Instagram. Perlu juga bersosial kan walau macam mana sibuk sekali pun. Masa inilah saya melayan angan angan dengan melihat perkembangan fesyen terutama handbag yang menjadi kegilaan wanita. Berbalik pada resepi ini, ya ianya memang resepi yang sangat basic, jadi jika ingin meletakkan aksesori seperti nak letak serai ketuk ke, atau bawang ke atau daun ketumbar pun, silakan lah. Tak jadi masalah dari segi rasa sebaliknya dapat menambah hebat penampilan.  Best kan? Dengan satu resepi, boleh memasak pelbagai lauk pauk. Nampaklah kita wanita hebat di mata suami dan anak anak. 

Jom layan resepi Wan Chu yang dimasak menggunakan udang...



Udang Masak Merah Sedap

Udang Masak Merah
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
16 ekor/300 gram udang harimau - lumur garam kunyit 
20 tangkai cili kering - guna 3 sudu cili kisar 
3 sudu besar cili sos jenama Kimball 
1 - 1 1/2 sudu besar gula 
1 sudu kecil garam 
Sedikit serbuk perasa 

Bahan kisar:
1 biji bawang besar 
2 ulas bawang putih 
2 ibu jari halia

Cara cara:
Jika suka, udang boleh digoreng separuh masak. Angkat dan ketepikan. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar dengan api perlahan sehingga cili benar benar garing dan pecah minyak.

Masukkan cili sos, garam, gula dan serbuk perasa. Masukkan juga sedikit air. Kacau rata. Setelah kuah terbit minyak, masukkan udang dan kacau seketika. Jika suka, boleh diletakkan bawang besar hiris dan kacau sehingga layu. Saya tidak letak kerana mempunyai misi berjimat cermat.



Udang Masak Merah Sedap





Siap dan bolehlah ditutup api. Tabur dengan daun bawang sebelum dihidangkan. Boleh diceduk keluar minyak berlebihan, jika suka.



Nota:

Jika tidak mahu digoreng udang terlebih dahulu pun, OK. Boleh terus masukkan selepas kuah mendidih.




Udang Masak Merah Sedap



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

17 ulasan for "Udang Masak Merah Sedap"

  1. PC belum pernah lagi masak udang masak merah.,boleh cuba ni..

    BalasPadam
  2. Sedang mencuba ni. Request dr en. Suami harap2 menjad sesedap dlm pic tu heheh

    BalasPadam
  3. walaupun saya tak bleh mkn udang sbb alergik. .tapi si dia suka sangat udang ni. .jadi nk cuba laa resipi ni. .harap nya dia suka nanti ��

    BalasPadam
  4. sy da cuba....mmng jadi n sedap gilerr....yumyum....pd yg lain,slmt mcuba...;)

    BalasPadam
  5. Mmng jadi...mmng tbaik la.sedap sngt...tp xpkai halia,just tukar letak asam jawa ckit...rsa dia meletop..slmt mcuba ye...

    BalasPadam
  6. sis tak pakai bawang merah?

    BalasPadam
  7. Dah try! Sedap tapi tak letak gula sebab orang rumah ada yang diabetic. Udang tak goreng. Masak je terus but still best

    BalasPadam
  8. Boleh cuba masak la esok kebetulan suami ada bawak balik udamg galah kat rumah ni. Harap2 menjadi la resepi udang sambal ni kan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy pon guna udg glh pg ni... best guna rsipi ni..

      Padam
    2. Sedap... guna udg glh jugk

      Padam
  9. Ok sedap bang hang..nyamm3

    BalasPadam
  10. Ok sedap bang hang..nyamm3

    BalasPadam
  11. Dah try..memang sedap..mudah cepat dan yg penting jimat masa..cuma sy tk goreng udang..letak cmtu je..ank suka sgt..mkn ng nasi lemak,pun sedap..

    BalasPadam
  12. Byk kali wat . Mmg sdp. Hari ni guna udg harimau utk berbuka.
    Encik suami suka resipi ni.

    BalasPadam
  13. salam, cili kering 20 tangkai tu untuk dikisar ke? sorry, noob sikit. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya. atau guna cili kering yang dikisar

      Padam