Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Sambal Sotong Sedap dan Mudah



Sambal Sotong Sedap dan Mudah


Hari ini saya menyediakan Sambal Sotong untuk dimakan sebagai lauk nasi lemak atas permintaan Juita yang balik bercuti sempena cuti Hari Kemerdekaan. Juita meminta disediakan nasi lemak dengan Sambal Sotong bersama Petai. Oleh kerana Nana tak suka sambal yang berbau petai, saya terpaksa mengasingkan separuh dari sambal dan memasukkan petai yang telah digoreng ke dalamnya. Bagi mereka yang gemar memakan petai, bolehlah mencuba petua ini untuk mengelakkan bau yang kurang menyenangkan. Caranya ialah selepas memotong petai, rendamkan dalam air bersih selama 1 jam. Selepas itu, bilas dengan air dan kemudian barulah dimasak. Nana sempat makan terlebih dahulu sebelum keluar bekerja. Cara menyediakan nasi lemak seperti biasa sahaja di mana beras yang dibasuh dan ditos, dimasukkan santan, majerin, secubit gula dan beberapa biji bawang merah yang dihiris. Letakkan air secukupnya serta daun pandan. Masaklah seperti biasa.


Sambal Sotong Sedap dan Mudah

Cara untuk menyiang sotong yang saya google ialah sotong perlu basuh bersih terlebih dahulu. Tarik kepala sotong dengan cermat sehingga dijumpai pundi dakwat sotong. Dengan cermat keluarkan dan buang pundi dakwat sotong (ia seperti pundi hempedu ayam berwarna kehitaman). Sekiranya pundi dakwat itu pecah dan dakwat hitam percik tidak mengapa. Basuh bersih sotong itu. Masukkan kembali kepala sotong ke dalam badan sotong dengan cara menekan masuk. Jangan tarik keluarkan tulang belakang sotong itu, nanti lembik pula sotong itu. Haa saya salin sebiji biji bab menyiang sotong cara masakan nasi kandar. Satu yang saya tak berapa gemar bila memasak sotong ialah airnya yang banyak. Bila dimasak lama lama untuk mengeringkan air, sotong pula menjadi liat. Sambal akan menjadi cair. Jadi saya google melihat cara orang lain mengatasi masalah tersebut. Terjumpa cara untuk mengeringkan air sotong dengan memanaskan kuali tanpa minyak dan masukkan sotong yang telah ditos selama beberapa minit sehingga keluar air sotong. Kemudian dikeluarkan sotong dan ditoskan sehingga kering. 

Resepi Sambal Sotong ini agak berbeza dengan cara saya menyediakan Sambal Tumis sebelum ini. Ianya sangat mudah dan bahan bahannya pun sangat ringkas. Itu yang membuatkan saya teruja untuk mencuba kerana dikatakan Sambal Sotong ini sangat sedap. Resepi ini saya ambil dari blog Dapur MasJom layan resepi mudah tetapi sangat sedap ini....


Sambal Sotong Sedap dan Mudah

Sambal Sotong Mudah dan Sedap

Bahan Bahan:
1 kilo sotong - bersih dan tos
3 labu bawang besar - hiris
5 ulas bawang putih - hiris
3 - 4 sudu besar cili kering kisar
Asam jawa (sebesar telur kuning gred A - rendam dengan air)/1 keping asam keping
1 sudu besar gula pasir
1 sudu kecil garam 

Cara cara:
Panaskan kuali tanpa minyak, masukkan sotong yang telah ditos airnya dan digolek golek dalam beberapa minit sehingga air sotong keluar. Angkat dan toskan sekali lagi sehingga benar benar kering. 


Sambal Sotong Sedap dan Mudah


Sambil menunggu air sotong kering, bolehlah dipanaskan kuali dengan menggunakan minyak yang agak banyak. Bila minyak dah panas, masukkan petai yang telah dikopek dan belah dua. Golek golek hingga separuh masak dan keluarkan. Jika tidak menggunakan petai, boleh skip bahagian ini. 

Tumis pula bawang bawang yang telah dihiris sehingga layu. Setelah itu, dimasukkan pula cili kisar dikacau dan tutup kuali. Masak cili kisar dengan api perlahan sehingga cili benar benar garing. 





Bila bawang hancur, masukkan air asam jawa atau jika menggunakan asam keping, masukkan sedikit air. Masak sehingga pecah minyak. Masukkan gula dan garam. Sesuaikan rasa. 

Akhir sekali masukkan sotong atau udang seketika sahaja agak agak masak. Jika terlebih masak, sotong atau udang akan menjadi kecut dan liat.




Nota: jika menggunakan udang, saya akan goreng udang seketika terlebih dahulu. Jika menggunakan petai, bolehlah dimasukkan petai yang telah digoreng terlebih dahulu tadi. 


Sambal Sotong Sedap dan Mudah



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

10 ulasan for "Sambal Sotong Sedap dan Mudah"

  1. kecur air liur tgk ni...

    BalasPadam
  2. Mmmmm sedapnya tgk sambal sotong ni...

    BalasPadam
  3. Ooowh.. begitu petuanya nak hilangkan air sotong.
    Baru saya tau. Terima kasih Kak Azie. :)

    BalasPadam
  4. senang2 nanti sy nak cuba cara ni. TQ kak share. Sy mmg tak pandai masak sotong....takut liat.

    BalasPadam
  5. Resipi yang cukup senang. Terima kasih kerana sudi berkongsi.👍

    BalasPadam
  6. Erm sedapnye...terliur sy..hihi

    BalasPadam
  7. Awak takde buat buku masakan eh? Mmg share resepi di online sahajakah?

    BalasPadam