Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Roti Sarang Lebah Yang Menjadi Pujaan Ramai


Roti Sarang Lebah Yang Menjadi Pujaan Ramai


Telah lama saya melihat Roti Sarang Lebah menjadi viral di kalangan peminat masakan dan blogger masakan di blog, facebook dsb. Tapi tak terbuka hati pun, untuk membuatnya. Saya sebenarnya agak tak suka apa apa yang basah dan berkuah atau belengas dipegang. Melihat sos atas roti yang bertakung menjadikan selera saya menjadi padam. Tapi bila Juita mencadangkan untuk membuat Roti Sarang Lebah, saya terus setuju. Dalam hati, OK jer kalau saya hanya tolong tolong kerana hari ini, saya mula bercuti untuk menghabiskan cuti tahunan. Pagi pagi lagi saya ke hospital membuat rawatan susulan kepada masalah kesihatan yang dihadapi. Balik dari hospital, singgah membeli bahan bahan yang diperlukan.



Roti Sarang Lebah Yang Menjadi Pujaan Ramai


Kalau tak ada apa yang nak dibuat pun, boleh jadi stress dibuatnya. Memang stress kadang kadang kerana bukan nak memikir masalah diri sendiri sahaja tapi masalah suami dan anak anak pun menjadi masalah saya. Kadang kadang terfikir untuk membiarkan sahaja. Pandai pandailah mereka menguruskan kehidupan masing masing seperti yang pernah saya tempuhi dahulu. Tapi dalam dunia yang serba kompetitif, ibubapa perlu membantu, kalau tidak anak anak mungkin tidak melihat sesuatu perkara dalam konteks big picture dengan pandangan yang jauh. 

Setiap orang adalah pemimpin dan setiap pemimpin akan bertanggungjawab pada orang yang dipimpin dan akan disoal tentang tanggungjawab ini di akhirat kelak. Petikan dari rancangan TV Al Hijrah Cinta Ilmu hari ini. Di dalam rancangan itu juga diulas berkenaan 4 soalan yang wajib dijawab di akhirat kelak ialah "Daripada Abu Barzah Nadhlah bin 'Ubaid al-Aslami ra, telah bersabda Rasulullah SAW "Tidak bergerak kedua-dua kaki seorang hamba (di hadapan Allah pada hari kiamat nanti), sehingga terlebih dahulu ditanya tentang umurnya dan untuk apa dihabiskannya, ditanya tentang ilmunya dan untuk apa dia melakukannya, adakah ilmunya telah diamal, ditanya tentang hartanya iaitu dari mana ia mendapatkannya dan untuk apa ia membelanjakannya, dan ditanya tentang tubuh badannya untuk apa dibinasakannya (digunakannya)" [Hadis riwayat At-Tirmidzi, hadis hassan sahih menurut At-Tirmidzi]



Roti Sarang Lebah Yang Menjadi Pujaan Ramai

Rasanya sulit untuk pertanyaan ini dijawab, namun pada hari itu, segala pertanyaan mesti dijawab dengan jawapan yang baik dan benar. Kita pasti akan berkata benar ketika itu kerana sekiranya mulut cuba berdusta, maka Allah akan menguncinya dan membiarkan anggota badan yang lain pula untuk berbicara. "Pada hari ini kami tutup mulut mereka dan berkatalah kepada Kami tangan-tangan mereka dan bersaksi di hadapan Kami kaki-kaki mereka, terhadap apa yang mereka telah lakukan dahulu. [Surah Yaasin, ayat 65]

Maka sudahkan kita bermuhasabah? Sudahkah kita menghitung diri sebelum diperhitung di hadapan Allah? Kalau sudah, teruskanlah dengan istiqamah. Jika belum, bertaubatlah sebelum terlambat. Rujukan: Kitab 40 Hadis Penawar Hati. Dikarang: Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi Zamzam Al Banjari An Nadwi Al Maliki.


Jom layan resepi yang kami gunakan hari ini. Resepi ini diambil dari blog Kak Nor . Untuk roti seperti yang kami buat hari ini, kami menggunakan 2 adunan dengan setiap biji lebih kurang 20 gram. Ada baki lagi 3 biji yang tak muat loyang 9 inci, kami bakar dalam bekas aluminium pie yang kecil. Jom layan....



Roti Sarang Lebah Yang Menjadi Pujaan Ramai

Roti Sarang Lebah

Bahan doh:
2 cawan tepung roti  - boleh juga guna tepung gandum
1/2 sudu teh dry yis
1/4 sudu teh garam
½ sudu teh baking powder
1 sudu besar gula pasir
¼ cawan plain yogurt - suhu bilik
¼ cawan minyak sun flower/minyak jagung
1/2 cawan air suam 

Bahan Tabur:
Almond flakes
Sunflower/pumpkin seeds
Butterscotch 

Bahan Sapuan:
Kuning telur
Susu cair
Esen vanila
Sedikit pewarna kuning telur

Cara cara:
1. Larutkan yis dan gula dalam air suam dan biarkan berbuih.
2. Dalam mangkuk adunan, satukan garam, tepung gandum, baking powder dan kacau sebati. 
3. Masukkan campuran yis  dan yogurt ke dalam mangkuk adunan dan kacau sedikit dengan sudu supaya kurang tahap melekat kat tangan.
4. Uli dengan tangan sedikit dan masukkan minyak sedikit demi sedikit dan teruslah menguli doh sehingga tak lekat di tangan. Saya hanya mengulinmenggunakan mixer jer.
INGAT..cara ulinya jika tak ada BM adalah macam nak sental baju zaman dulu dulu (zaman tak de washing machine basuh kain kat sungai), tolak tarik tolak tarik menggunakan penumbuk lagi bagus.
5. Uli sehingga doh menjadi elastic. Lagi lama lagi bagus dan lagi gebus roti kita nanti.
6. Bila rasa dah puas uli, biarkan doh naik 2x ganda di tempat sikit panas atau tertutup macam dalam oven atau microwave yang TAK di ON.
Bila doh dah naik, tumbuk tumbukkan supaya keluar anginnya
7. Sapukan tangan anda dengan minyak dan ambil doh sebesar buah langsat atau mata kucing (dalam 20 gram) dan susunkan rapat di dalam loyang yang telah disapu dengan sedikit minyak. 



Roti Sarang Lebah Yang Menjadi Pujaan Ramai

8. Buat sehingga habis. Memang doh lembik tapi jangan risau kalau melekat sapukan tangan anda dengan minyak jer. Biarkan doh naik 2X ganda. Lumur bahan sapuan. Pastikan sapuan ini tidak meleleh ke dasar loyang kerana ianya akan membuatkan roti anda melekat dan susah ditanggalkan bila telah masak.
9. Taburkan dengan pumpkin seeds dan almond flakes jika suka dan biarkan doh rehat naik 2x ganda sekali lagi. Sementara menunggu doh naik ON kan oven pada suhu 180-200C api atas bawah.



Roti Sarang Lebah Yang Menjadi Pujaan Ramai


10. Pastikan oven betul betul panas, baru dimasukkan loyang. 10 minit pertama guna api bawah jer, 5 minit terakhir pakai api atas bawah.
11. Bakar selama 10-15 minit. Keluarkan dari oven dan cepat cepat tuangkan butterscotch di atasnya. Sedia untuk dihidangkan.



Roti Sarang Lebah Yang Menjadi Pujaan Ramai

Roti Sarang Lebah Yang Menjadi Pujaan Ramai

Nota:
1) doh memang lembik. Jangan tambah tepung, cuma sapukan tangan anda dengan minyak masa nak bahagi bahagi doh kecik kecik.
2) tak payah bulat bulat sangat pun, sekadar lebih kurang sebab nanti ia akan bulat sendiri bila naik.
3) pastikan oven benar benar panas supaya ia lembut bak cotton.
4) JANGAN bakar terlalu lama kerana nanti keras
5) Kalau tak habis makan tu simpan roti dalam air tight container atau balut pinggan anda dengan plastic kemas kemas



Roti Sarang Lebah Yang Menjadi Pujaan Ramai

Sos Butterscotch

Bahan bahan:
1/2 cawan gula perang
1/2 cawan whipping cream (kalau tak de boh jer susu cair)
Secubit garam 
1/2 sudu kecil vanilla essence
25 gram butter

Cara cara:
Cairkan butter dakam periuk kecil, Masukkan gula perang, kacau selalu sehingga gulanya cair@larut sepenuhnya dan berbuih. Tuangkan whipping cream perlahan2 sambil mengacaunya.

Masukkan vanilla dan bila semuanya sebati padamkan api dan tuangkan dalam bekas tahan panas, sejukkan sedikit dan sedia untuk digunakan sebagai topping.

Nota:
Pastikan semua bahan tersedia dekat dapur anda kerana sos ni cepat hangus kalau di tinggalkan. Awas masa nak tuang cream tu sbb gula ni panas sangat..



Roti Sarang Lebah Yang Menjadi Pujaan Ramai


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

14 ulasan for "Roti Sarang Lebah Yang Menjadi Pujaan Ramai"

  1. Ya Allah, nampak sangat lazat roti sarang lebah Azie tuuu..nyum2..
    *thumbs up*

    BalasPadam
  2. Boleh cuba nanti ni..tq sbb share resepi

    BalasPadam
  3. biasa dgr...tp xpenah rasa lg..pasti sedappp!!

    BalasPadam
  4. kali pertama dengar resepi ni.. esok nak buat lah.. nampak aje terus teruja...

    BalasPadam
  5. Wahhh . Lazat . Meleleh tgok gmbr roti tuh

    BalasPadam
  6. Balasan
    1. Puan ikut resepi azie kitchen ke? Saya search, lain org lain cara bahan2 yg disediakan...

      Padam
  7. boleh cuba ni..nampak sedap ;)

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum...minta izin copy resepi yer...sedap ni..terliur

    BalasPadam
  9. Saya salah seorang pengunjung tetap sini. Bnyak juga resepi yg saya ambil di sini menjadi bila saya cuba. Terima kasih atas perkongsian

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih sis, sgt terharu. Jgn lupa klik iklan sekali tau. hahaha

      Padam
  10. Sedap. Saya ikut one by one resepi dia. Lepastu try lagi sekali ikut resepi sama and letak bread softener and improver. Jadi sangat lembut. Sos butterscotch dia pon sedap sangat. Memang kena ikut bahan bahan dia dalam resepi ni. Sebab pernah try guna gula biasa and susu cair, rasa dia tak sama macam guna gula perang and whipping cream. Makan panas panas roti tu sambil salut dengan sos butterscotch, sedar tak sedar dah bertambah tambah makan. Nyumss. Thank you kak for the recipe.

    BalasPadam