Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Sayur Putih Taugeh dan Sawi


Sayur Putih Taugeh dan Sawi


Hari ini nak kongsikan masakan ringkas yang biasa biasa. Kebetulan mahu menghabiskan apa apa sayuran yang ada dalam peti sejuk. Sayur lemak putih macam ini sedap jika digandingkan dengan ayam goreng, daging goreng, sambal belacan atau telur masin. Memang serasi bersama. Kalau rasa kekeringan idea, layan jer resepi mudah mudah seperti ini. OK kita masuk sedikit bab resepi untuk santapan minda. Hati orang mukmin ialah hati yang sihat dan ceria. Manakala hati orang yang fasiq (berdosa) ialah hati yang sakit dan resah. Kenapa resah? Kerana dosa yang dibuat akan mengundang gelisah dalam jiwa. Rasulullullah S.A.W bersabda: “Dosa itu sesuatu yang mendatangkan rasa resah gelisah dalam hatimu.”  Dosa itu apa, dosa itu ibarat “virus” yang menyebabkan hati sakit. Hati yang sakit mudah dikuasai oleh hawa nafsu yang ditunggangi oleh syaitan. Apabila “raja” (hati) dalam kerajaan diri sakit, ia akan turun dari takhtanya dan naiklah “penjahat” (nafsu) sebagai penguasa yang baru yang akan sentiasa mengajak diri kepada kejahatan. Firman Allah SWT:



Sayur Putih Taugeh dan Sawi


إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي ۚ
sesungguhnya hawa nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu) (Surah Yusuf 12:53).

Seumpama penyakit zahir yang ada virus atau bakteria yang menjadi penyebabnya, maka begitu jugalah penyakit hati. Ada virusnya yang tersendiri. Sekali lagi ditegaskan bahawa virus penyakit hati ialah dosa. “Virus” dosa akan menyerang dan “menyakitkan” hati kita tidak secara mendadak. Ia akan merosakkan hati kita secara perlahan lahan dan berperingkat peringkat. Cuba kita lihat pertama kali kita berbuat dosa, hati akan diburu rasa bersalah. Jiwa kita resah kerana diri menentang fitrah. Kerana Fitrah semulajadi manusia adalah baik (sewaktu di alam roh dan mula mula dilahirkan ke muka bumi ini). Jadi apabila fitrah ini dikotori, manusia seolah olah menentang hati kecilnya sendiri. Atas dasar ini pakar psikologi mengaku bahawa setiap kali kita melakukan kesalahan atau dosa, manusia akan diserang rasa “guilty conscience” – rasa bersalah. Kesalnya bukan main. Rasa bersalah itu memang menyeksakan, sebab apabila berdosa manusia seolah olah berperang dengan dirinya sendiri. Ini adalah antara petikan yang saya ambil dari group WhatsApp Ustaz Rasyid. Mudah mudahan ianya dapat memberikan sedikit manafaat buat kita semua. Sekarang kita beralih pada topik resepi pula. Tak mau cerita banyak banyak, masakan ringkas sahaja. Hahaha sekadar menceriakan blog hari ini....


Sayur Putih Taugeh dan Sawi

Sayur Putih Taugeh dan Sawi

Bahan bahan:
Taugeh
Sawi
Santan secukupnya
5 ulas bawang merah
Sedikit ikan bilis 
1 batang cili merah
Garam

Cara cara:
Tumbuk bawang merah sehingga hancur dan masukkan ikan bilis dan ditumbuk kasar. Satukan bahan tumbuk dengan santan dan dimasak sambil terus dikacau supaya santan tidak berketul. 

Masukkan batang sawi terlebih dahulu dan bila lembut baru dimasukkan daun sawi dan taugeh serta cili merah. 

Masukkan sedikit garam dan tutup api supaya taugeh tidak terlalu masak.



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

7 ulasan for "Sayur Putih Taugeh dan Sawi"

  1. As'salam akak...
    heee saya suka sangat buat masakan macam nie kalau selera makan takde
    mmg akan makan bertambah tambah jawabnyer :)

    BalasPadam
  2. erm..sedapnye, sayur lemak..terliur aishh..lapo sudah..

    BalasPadam
  3. salam kak...maya pun umi abah org kelate jd ini antara masakan harian kalau kt rumah...cuma kami tambah lada hitam yg biji2 tu tumbuk guna lesung bg hancur sikit masukkan skali dlm kuah masa msk..nyum2 sedappp sgtt

    salam kenal =)

    BalasPadam
  4. Kak azie...mcm biasa...google resepi msti ada keluar blog ni.anak suka mkn lemak putih kat kedai.mati2 sy igt susah.tq sbb menaikkan smgt sy utk masak.lauk ni akan tersenarai dlm list mskn skrg.tq kak azie.

    BalasPadam
  5. Suka resepi yg kak azie post. Semua sy cuba... Hihihi.. thanks a lot

    BalasPadam
  6. memang sedap kuah lemak putih ni, biasa makan sebab mama selalu masak, budu mesti ada bersama ;-)

    BalasPadam