Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Sambal Tumis Telur Rebus


Sambal Tumis Telur Rebus


Banyak betul dugaan yang datang bertimpa timpa sekarang. Dengan pemergian Bonda, dengan Rizky yang jatuh sakit dan perihal pengajian dan pekerjaan anak anak dsb. Baru malam tadi, kami membawa Rizky balik setelah dipantau oleh doktor selama beberapa hari. Hari ini pulak, dia menghilangkan diri. Setelah puas mencari di merata rata, akhirnya terjumpa tempat dia menyorok. Seperti biasa, hubby juga yang menemuinya. Memang sangat risau, kerana Rizky belum betul betul pulih, masih belum mahu makan. Habis kotor badannya dan dia belum boleh dimandikan untuk mengelak dari bertambah stress. Ingatkan manusia jer stress ya. 

Malam tadi semasa Kuliah Ustaz Salam dikongsikan berkenaan dengan manusia yang membuat penganiyaan dan kezaliman pada orang lain, mati sebelum meminta maaf. Dia akan didakwa di hadapan Allah. Di kala itu, semuanya tidak boleh dibayar dengan harta benda lagi. Sebaliknya mereka mahukan gantirugi dalam bentuk pahala kita. Di saat kita juga sangat memerlukan pahala. Jika pahala kita tidak  mencukupi, kita akan menanggung dosa orang yang dianiayai. Inilah contoh manusia yang bankrup di akhirat. Jadi beringat ingatlah kerana dosa dengan manusia mesti diselesaikan dengan manusia. Jika dosa dengan Allah, boleh bila bila masa bertaubat. Jika diri dirasakan berkuasa di dunia ini, jangan salahguna kuasa kerana dunia hanyalah persinggahan sementara. Sesungguhnya jawatan itu Amanah dan Amanah itu "Parah", iaitu berat....


Sambal Tumis Telur Rebus

Selepas 2 kali melihat Kak Azaria menayang gambar masakan Sambal Tumis Telur Rebus yang dimasaknya menjadikan saya sangat sangat ingin memasaknya. Warnanya kemerahan yang sangat cantik. Saya menunggu masa yang sesuai kerana kami telah lama tak memasak makanan berat berat di rumah kerana semua dah tak makan nasi. Semasa sedang mengaji, hubby menghantar gambar ikan terubuk yang sedang dibakar. Dalam hati berkata, elok juga memasak nasi dan disediakan Sambal Tumis Telur ni. Ada lah alasan untuk memasak nasi dan lauk lauk. Selain Sambal Tumis Telur  rebus, saya juga menyediakan Telur Ikan Goreng Berempah. 

Hmmm sebenarnya tak berapa puashati kerana Sambal Tumis saya tidak secantik sambal tumis yang dimasak Kak Azaria. Saya menggoreng telur rebus yang dikupas terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam sambal tumis.

Jom kita tengok resepi dulu....


Sambal Tumis Telur Rebus

Sambal Tumis Telur Rebus

Bahan bahan:
4 biji telur rebus - kupas dan goreng
8 tangkai cili kering
6 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
Asam keping
Gula
Garam

Cara cara:
Bawang bawang dan cili dikisar lumat. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga cili benar benar masak.

Masukkan gula terlebih dahulu dan kacau rata. Selepas itu, masukkan sedikit air, garam dan asam keping.

Sesuaikan rasa dan kepekatan. Bolehlah masukkan telur dan dikacau rata. Boleh tutup api dan sedia untuk dihidangkan.



Sambal Tumis Telur Rebus

Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

9 ulasan for "Sambal Tumis Telur Rebus"

  1. Makanan kegemaran saya dr zaman bebudok hingga ke tua..hehe

    BalasPadam
  2. Simple tapi tetap menyelerakan. Teringin nk buat lh lpsni

    BalasPadam
  3. Jap lg nk try resepi ni...utk juadah bbuka puasa...tq yer...

    BalasPadam
  4. Sedap sgt bila try bt resepi nih..thanks sis azie :)

    BalasPadam
  5. Telur rebus tu lepas kupas, digoreng ke kak?

    BalasPadam
  6. tengah buat ni...xtau la jadi ke x..

    BalasPadam