Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Kacang Goreng Telur



Kacang Goreng Telur


Kacang panjang adalah antara sayuran yang menjadi kegemaran saya. Goreng ringkas tetapi pastikan kacang tidak terlalu lembut, pasti lagi sedap. Selain itu, saya juga gemar memasukkan kacang panjang yang dihiris kecil ke dalam nasi goreng. waaa heaven...sedap giler kata orang sekarang ni. Zaman zaman dulu arwah ayah menanam sendiri kacang panjang dan dipetik bila hendak dimasak. 

Saya sendiri seronok jika berpeluang untuk memetik kacang panjang. Sambil sambil memetik, saya akan meratah kacang panjang muda yang sangat rangup. Tapi hairanlah dengan budak budak zaman sekarang yang tidak suka makan sayuran. Macam mana nak buat tu? Macam mana pula mereka hendak mendidik anak anak mereka tentang khasiat sayuran. 

Selain kacang panjang yang digoreng dengan telur, kami biasa menyediakan cendawan yang digoreng dengan telur. Cendawan kecil kecil yang biasanya didapati di batang batang pokok. Memang sedap dan sekali rasa, macam makan daging lah pulak. Jom kita tengok resepi yang saya gunakan hari ini. 


Kacang Goreng Telur

Kacang Panjang Goreng Bertelur
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ikat kacang panjang
4 ulas bawang merah - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
1 biji telur
1 biji cili merah
Garam
Gula
Sos tiram - jika suka

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih sehingga wangi. 

Masukkan telur yang telah dikocok dan kacau rata. Masukkan kacang panjang dan garam serta gula. 

Kacau rata sehingga kacang agak lembut, masukkan cili merah dan bolehlah ditutup api.



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

3 ulasan for "Kacang Goreng Telur"

  1. Alhamdulillah.. Syukur sebab sy bertemu blog ni.. Mmg trcari2 blog yg mcm ni.. Simple dan padat utk dibuat rujukan, siap ada gambar lagi.. Saya trcari2 menu kelantan.. Setakat ini sy telah jumpai di sini.. Terima kasih pd pemilik blog.. Smogs sama2 mendapat manfaat..

    BalasPadam
  2. Hi Kak Azie! I love long beans too. The way you cook it is what I really love. Raw kacang panjang eaten with sambal belacan as ulam is also my favourite way of eating it.

    BalasPadam
  3. tq ye kak azie, sy slalu guna resepi dalam blog ni. minta dihalalkan ye :)

    BalasPadam