Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Ikan Bawal Panggang Kuali


Ikan Bawal Panggang Kuali


Pengetahuan kita sangat terbatas, sangat sedikit yang kita ketahui mengenai masa lalu, apalagi masa hadapan. Walaupun apa yang berlaku, saya harus redha dan pasrah. Kadang kadang Allah sembunyikan matahari dan beri kita hujan, petir dan kilat. Sebab selepas itu, diberikan kita pelangi yang sangat indah. Begitulah rahmat dan kasih sayang Allah yang pasti memberikan kita sesuatu yang terbaik dan sesuai dengan kita. Hari ini, saya redha, saya pasrah dan saya menerima semua yang ditakdirkan sebagai Qadha dan Qadar. Saya hanya mampu merancang tetapi tidak mampu melawan perancangan Allah. Ya Allah, sempurnakanlah doa ku sepanjang di Tanah Suci yang lalu.


Ikan Bawal Panggang Kuali


Sekarang saya mahu bercerita sedikit akan kisah resepi ini. Telah lebih 20 tahun saya menyimpan resepi ini dan pernah juga beberapa kali memasaknya. Resepi ini saya pelajari dari Kak Ena, rakan sepejabat yang telah lama bersara. Kak Ena memang pandai memasak. Jadi saya yang ketika itu baru berkahwin selalulah meminta resepi dan disalin di dalam buku masakan. Haaa tengok salinan resepi di buku resepi saya yang telah usang. Zaman dulu mana mampu beli buku masakan. Lagi pulak resepi di buku masakan, banyak yang tak menjadi terutama kek dan biskut. Itu mengikut pengalaman saya sendiri lah.




Setelah lama buku resepi saya terperap, hari ini saya menggeledah resepi resepi yang terdapat di dalamnya. Semuanya resepi yang telah saya pernah cuba. Kebanyakan resepi yang diperolehi dari kawan kawan pejabat dan keluarga. Ada juga yang saya salin dari rancangan masakan di TV. Resepi Masak Panggang Kuali ini sangat mudah dan memberikan sedikit kelainan. Kalau mencari masakan ini di restoran, pasti tak jumpa nyer. Jadi kalau nak merasainya, kenalah memasaknya sendiri. Boleh juga digunakan ikan bawal putih tapi kena lah cari yang bersaiz besar, barulah rasanya sedap bak isi ketam. 


Ikan Bawal Panggang Kuali

Ikan Bawal Panggang Kuali
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:

1 ekor Ikan Bawal - lumur garam kunyit
1 batang serai - titik
1 pek pati santan
1 biji tomato buah
1 helai daun kunyit
Asam keping
Garam
Serbuk perasa

Bahan kisar:

4 biji cili merah
4-5 biji cili padi
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
2 hiris lengkuas

Bahan hiasan:

Bawang besar
Daun Saderi

Cara cara: 
Panaskan minyak dan goreng ikan yang telah dilumur garam dan serbuk kunyit.


Ikan Bawal Panggang Kuali

Tumis bahan kisar dan serai sehingga wangi dan garing. Masukkan pati santan dan kacau rata.



Masukkan pula ikan, bawang, tomato dan daun kunyit. Masukkan garam dan serbuk perasa. Masak sehingga ianya pecah minyak.  Bolehlah tutup api dan sedia untuk dihidangkan.

Ikan Bawal Panggang Kuali

Semasa menghidang, letakkan daun saderi. Selamat mencuba....

Ikan Bawal Panggang Kuali


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

5 ulasan for "Ikan Bawal Panggang Kuali"

  1. bila masuk sini terliur plk ngn ikan bawal panggang kuali ni...

    BalasPadam
  2. nmpk sedap je ikan panggang kuali ni..kna cari ikan besar dulu br bleh try..tq kak Azie sudi share resepi nii :-)

    BalasPadam
  3. Wah! sedapnya Azie... teringin gee nk mencuba...

    BalasPadam
  4. Salam.

    Macam tulisan my sister :)

    BalasPadam