Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Sepagi Mengintai Si Tancho Di Hari Minggu






Aduhaai sejak dibawa balik Tancho, ikan koi koleksi terbaharu Dr Nana yang dibeli dari Atarikoi telah menyorok sehingga malam barulah ia keluar dari tempat persembunyian. Risau betul hati bila melihat ia tak keluar keluar. Bukan apa tapi takutlah ia digigit ikan Jelawat seperti mana ikan patin buah yang memakan semua ikan koi di kolam besar.





Kolam yang terletak di depan pintu masuk utama rumah memang hanya untuk koleksi ikan koi Jepun yang dibeli di kedai kedai ikan yang menjual ikan koi yang diimport terus dari Jepun. Ikan koi diimport dari Jepun memang berbeza dengan ikan koi yang dibiakkan di Malaysia. Ianya berbentuk lebih panjang dan berwarna terang serta bercorak menarik. Setakat ini kami mempunyai koleksi Kohaku, Sanke, Platinum Ogon, Gold Ogon dan banyak lagi yang saya tak pasti namanya. Kami hanya membeli ikan koi yang kecil sahaja kerana harganya yang mahal. Puashati melihat ianya membesar di kolam kami.





Sebelah pagi minggu, saya keluar dan duduk ditepi kolam untuk melihat Tancho. Hati mulai risau apabila ia tak keluar keluar walaupun saya menabur makanan. Hanya setelah tengahari baru saya nampak kelibat si Tancho, si kecil yang berbadan putih dan mempunyai tompok merah di atas kepala ini. Saya terus mengambil kamera dan snap gambar gambar Tancho.







Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

5 ulasan for "Sepagi Mengintai Si Tancho Di Hari Minggu"

  1. HOBI YANG SAMA DENGAN WAE SAYA.....NAMUN NIKEE TAK DAPAT TERUSKAN HOBI NI..KLU DULU SETIAP PAGI BANGUN DAN BERIKAN IKAN KOI MAKAN...SERONOK..

    BalasPadam
  2. yang putih bersih tu ke si Tancho

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang badannya putih dan ada tompok merah di kepala dalam gambar 1 dan 2 di atas. Yang semua putih itu adalah Platinum Ogon

      Padam
  3. Yang semua putih tu (Platinum Ogon) nmpk klasik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau tgk real, lagi klasik. Bukan putih tapi warna silver platinum.

      Padam