14 Jul 2013

Tempahan Red Velvet Cupcake Di Bulan Ramadhan


Red Velvet Cupcake


Sebelum kita berkongsi berkenaan dengan cupcake, saya ingin selitkan sedikit berkenaan dengan petikan yang saya ambil dari kuliah Subuh di Surau Ad Dhuha oleh Ustaz Said tentang kepentingan mencari ilmu. Berada dalam majlis ilmu yang dinaungi para malaikat adalah lebih baik dari bersolat 1000 rakaat. Kalau di bulan Ramadhan, ianya adalah lebih baik dari 70000 rakaat. Banyak benda yang kita lakukan kerugian apabila kita tiada ilmu. Apa dia yang dikatakan rugi tersebut?


Red Velvet Cupcake

Contohnya kenapa tidak ramai orang berebut bersolat Maghrib berjemaah di masjid walaupun memakan masa hanya dalam 10 minit, namun ganjaran pahalanya adalah seperti bersolat 210 rakaat berbanding dengan solat terawih yang memakan masa 1 jam tapi hanya mendapat 20 rakaat. Semuanya kerana kita ketiadaan ilmu untuk merebut amalan yang memberi banyak ganjaran pahala dengan usaha yang sedikit. Tidak pula bermakna kita tidak boleh mengerjakan solat terawih kerana solat terawih hanya boleh dilakukan di bulan Ramadhan sahaja. Malahan solat terawih yang di dalam kategori mendirikan Ramadhan adalah 1/3 dari bahagian Ramadhan. Tanpa solat terawih, kita sudah kehilangan 1/3 dari Ramadhan, jadi alangkah ruginya.  

Tempahan Red Velvet Cupcake kali ini masih diterima dari Puan Zalia pada hari kelima puasa bulan Ramadhan. Saya masih menggunakan resepi yang sama di SINI cuma kali ini saya menggunakan resepi Cream Cheese Frosting yang baru. Tapi sebab bulan Ramadhan, tak dapatlah saya nak merasa, sebaliknya hanya perlu bergantung kepada maklumbalas mereka yang telah merasa frosting ini.  


Red Velvet Cupcake


Nelly juga membawa sebiji lebihan cupcake sewaktu berbuka puasa bersama kawannya untuk dicuba rasa dan memberi maklumbalas. Ikut kata Nelly, frostingnya sedap. Saya suka frosting ini kerana ianya sangat mudah di pipe dan dibentuk cantik di atas cupcake.

Jom layan resepi cream cheese frosting yang mudah ini tetapi menghasilkan frosting yang sangat sedap lebih lebih lagi jika menggunakan butter yang asli....



Red Velvet Cupcake

Cream Cheese Frosting
Oleh: Azie Kitchen 

Bahan bahan:
360gm cream cheese 
70gm mentega - guna Anchor
200gm gula aising
1 sk ekstrak vanilla

Cara cara:
Pukul cream cheese bersama mentega hingga kembang.
Masukkan gula aising dan vanilla sedikit demi sedikit sambil memutar.



Red Velvet Cupcake




3 ulasan

sedapnya...pernah buat sekali kek red velvet nie. start buat kul 11 malam, habis kul 4 pagi...hahaha pengalaman betul

http://welovesusuibu.blogspot.com/2013/07/esp-shaklee-1-keburukan-yang-mudarat.html

di bulan puasa ni..tengok apa pun sedap.. sungguh menduga keimanan.. :)


EmoticonEmoticon