Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Telur Goreng Dengan Daun Kucai


Telur Goreng Dengan Daun Kucai


Resepi bersahur ringkas yang saya sediakan minggu lepas. Resepi telur dadar ini boleh diubahsuai mengikut kesukaan masing masing samada bawang mahu dihiris atau ditumbuk. Semasa di kampung dulu, bonda akan menumbuk lumat bawang merah dengan garam dan dimasukkan ke dalam telur sebelum digoreng. 

Tapi yang best sedikit mengenai resepi ini ialah adanya daun kucai yang menjadikan telur dadar terasa lebih sedap dek kemanisannya daun kucainya. Selain daun kucai, boleh juga memasukkan daun kunyit yang dihiris halus seperti bunga rampai. Pun sedap. Kiranya ia dah jadi macam resepi ala Minang.

Kalau tak ada idea apa yang ingin disediakan semasa sahur, boleh cuba resepi ini...


Telur Goreng Dengan Daun Kucai

Telur Dadar Dengan Daun Kucai
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
2 biji telur
1 sb mayonis

3-4 ulas bawang merah

1 biji cili merah - hiris

Garam
Seikat daun kucai - hiris kecil

Cara cara:
Pukul telur dan mayonis dengan garpu sehingga kembang. Masukkan bahan lain dan kacau sebati.
Panaskan minyak dan goreng dengan api sederhana. 






Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

1 ulasan for "Telur Goreng Dengan Daun Kucai"

  1. Assalamualaikum Puan Azie..
    sedapnya tengok telur dadar kucai tu, Azim rajin juga buat dulu tapi Azim akan tambah ikan bilis tumbuk sikit.. (^o^)

    BalasPadam