30 Sep 2012

Kari Ayam Jer


Kari Ayam

Kari Ayam sempoi jer hari minggu ni. Saya memang tak sihat malahan, mula bersin semula sejak semalam. Jemputan ke majlis tahlil Dato' Khalil juga tidak dapat dihadiri. Tapi hubby meminta juga dimasakkan ayam dan ikan yang dibeli di kedai runcit semasa ke workshop untuk mencuci keretanya. 

Nasib baik bila ditanya apa yang hendak dimasak, dia ada jawapannya. Jadi kerja saya mudah, tak adalah penat nak memikirkan apa yang nak dimasak. Kari ayam adalah masakan yang paling sempoi dalam dapur saya kot.

Kari Ayam

Rasanya semua orang pandai buat Kari Ayam ni tak kira di mana mereka berada kecuali budak budak yang belum masuk ke dapur jer. Jadi kalau orang dewasa tak pandai masak Kari Ayam atau anak dara yang tak tahu memasak Kari Ayam, memang tak boleh dibuat menantu. Ye lah kan, ini resepi 1 Malaysia yang paling sempoi, bezanya antara sedap dengan tidak jer. 

Hihihi ooh bercakap pasal menantu sahaja sekarang ni ya. Mana tak nya, kita yang lagi sibuk berfikir dari tuan punya diri. Gitulah kepala ada satu jer, tapi otak boleh fikir macam macam dalam satu masa.

Kalau nak sedap, kita blend sedikit bawang besar sebab bawang besar menjadikan kuah kita lebih manis. Yang lain lain macam biasalah bawang merah, bawang putih, halia yang dihiris serta rempah penumis. 

Setelah bahan tumis benar benar garing, masukkan ayam dan masak sehingga air ayam agak kering dan keluar minyak, baru dimasukkan santan. Kali ini saya letakkan juga kerisik sebab ada stock kerisiknya di rumah. Garam pulak saya menggunakan garam kasar. 

Tapi warna rempah kari yang saya guna ni,  agak pucat dan kurang cantik. Tak berapa merah, dan saya pulak tak letak serbuk cili kot terpedas nanti.

Apa apa pun tak kisahlah, janji anak anak dan suami suka makan apa yang kita masak. Itu yang paling penting. Semasa masih dikacau di periuk, satu pinggan dah diratah oleh Aween dengan alasan dia tak nak makan malam nanti....


Kari Ayam




Lauk Bila Tak Ada Lauk






Haaa apa ke hal nyer tu? Comot comot serata tu. Hahaha inilah sebenarnya lauk kesukaan saya bila tak ada lauk untuk dijadikan hidangan. Sedap ni... Dari kecik lagi makan lauk camni sehingga lah dah berkahwin. Bukan pemalas tau tapi lauk kegemaran ni.

Mudah jer menyediakannya. Cuma goreng telur mata kerbau. Lepas tu tuang kicap ke dalam pinggan. Tuang pulak sos cili, campakkan pulak bawang besar atau bawang merah pun OK. Tapi mesti dihiris nipis nipis. Kalau suka, boleh juga dihiris cili merah atau cili padi. Aduhaai sedap ni.... Sure lauk macam ni tak dijual di 5 star restoran, jadi baiklah buat sendiri kalau terasa nak menikmatinya.... Amacam? OK tak? Kalau OK, jom hidangkan pada cik abang dan tengok apa katanya....


Percutian Ke Hanoi


Percutian Ke Hanoi

Walau pun telah lama berlalu, namun saya ingin abadikan catatan perjalanan famili kami ke Hanoi pada 8 - 12 Februari 2007. Ianya sangat signifikan bagi saya kerana percutian itu adalah dibuat sekembalinya kami dari mengerjakan Fardhu Haji pada hujung Januari 2007. 

Walaupun percutian ini tidak disertai Nana yang sedang melanjutkan pengajian di Alexandria University tetapi percutian ini amat bermakna kerana ianya percutian famili yang terakhir. Ianya dibuat sebelum kami memulakan pembinaan rumah dan ketika hubungan dengan anak anak masih rapat dan mesra. 

Maklum ketika ini mereka masih kecil, kegembiraan mereka adalah ketika bersama dengan ibu bapa berbanding dengan sekarang di mana mereka lebih suka menghabiskan masa di bilik masing masing dengan hp, lap top, ipad dan bermacam macam lagi.

Kami ke Hanoi dengan menggunakan penerbangan Air Asia yang ketika itu baru menambahkan destinasi penerbangan ke Hanoi. Sesampai di sana, kenalan saya seorang Malaysia yang telah lama menetap di Hanoi dengan mengusahakan restoran iaitu Encik Ben Taat telah menyediakan kenderaan untuk membawa kami dari airport terus ke restoran beliau dahulu untuk makan tengahari sebelum check in di hotel.

Percutian Ke Hanoi

Keadaan bandar Hanoi yang agak kotor dengan pemandangan mereka berjualan makanan di sepanjang jalan menjadikan saya agak lemas berjalan jalan di sana. Kami mengambil beca untuk ke sana ke mari dan seronok sangat bersiar siar dengannya.

Apa yang tidak dapat saya lupakan ialah apabila bertemu dengan peniaga yang menjual buah duku atau kalau di Kelantan di panggil buah sawa nila yang sangat besar, lebih besar dari genggaman orang dewasa. Rasanya pula sangat manis. 

Oleh kerana agak sukar mencari makanan halal, saya banyak membeli buah buahan untuk dimakan. Selain itu, kami juga membeli barang barang seperti biskut dan maggi keluaran Malaysia yang dijual di kedai kedai runcit berdekatan dengan hotel kami.

Percutian Ke Hanoi

Selain meronda ronda kedai kedai dan shopping mall, kami juga mengambil pakej percutian ke Halong Bay Cruise, mengelilingi pulau pulau yang berbagai bentuk dengan mencari sendiri di travel agent di Hanoi. Dengan cara ini, lebih menjimatkan. 

Kami di bawa menaiki bot besar mengelilingi pulau yang pelbagai bentuk sebelum bot berhenti di tengah lautan bagi mereka yang ingin membeli belah. Kami membeli makanan laut dan meminta dimasakkan. Wah seronok makan makan sambil bersantai dan dibelai angin laut yang berhembus.


Percutian Ke Hanoi

Percutian Ke Hanoi

Percutian Ke Hanoi

Percutian Ke Hanoi

Percutian Ke Hanoi

Percutian Ke Hanoi

Kami juga di bawa singgah ke Halong Bay's limestone Islands yang perlu kita memanjat bukit untuk memasuki gua yang mempunyai bentuk batu batan yang sangat unik. Selepas itu, pelayaran disambung semula untuk balik ke pelabuhan.


Percutian Ke Hanoi

Percutian Ke Hanoi

Hari hari lain kami banyak berjalan dari satu kedai ke satu kedai untuk shopping. Sempat juga saya membeli sepasang baju readymade dari sutera Vietnam dan hubby banyak membeli baju kemeja. 

Yang seronoknya di sini, kita boleh membeli baju yang sesuai untuk terus dipakai berbanding dengan Beijing yang banyak menjual kemeja dan T Shirt. Saya juga membeli beberapa helai seluar dari kain linen. 

Tapi bila membeli belah di sini, memang kena pandai tawar menawar. Bayangkan penat saya menawar untuk satu set cadar sutera dan selepas melangkah keluar dengan kegembiraan kerana berjaya mendapat harga yang diminta, saya kembali mencuka apabila di dapati harga yang saya bayar adalah harga yang diletak di kedai lain sebelum ditawar. Aduhaaaiii sakitnya hati.

Itulah serba sedikit catatan perjalanan kami ke Hanoi yang saya tidak pasti jika saya ingin bercuti ke sana lagi di masa masa depan. Kepulangan kami telah disambut dengan gembira oleh Rizky yang ketika itu, baru berusia dalam 3 bulan. Hmmm...


Percutian Ke Hanoi


Percutian Ke Hanoi



27 Sep 2012

Masak Tempoyak Ikan Kembung Dengan Timun


Masak Tempoyak Ikan Kembung Dengan Timun

Ini adalah lauk hidangan dinner minggu lepas semasa my MIL masih ada di rumah kami. Memikirkan  orang Perak suka makan ikan masak tempoyak, semasa balik dari pejabat, kami singgah di kedai runcit membeli beberapa ekor ikan kembung. Lagi pulak rasa macam dah lama sekali tak memasak Tempoyak Ikan Kembung ni. Asyik asyik masak tempoyak Ikan Patin jer. Sekali sekala teringin juga makan ikan kembung yang tidak berlemak dan tidak memuakkan.

Dalam beberapa hari kebelakangan ini, memang tak lalu makan makanan berlemak, dek badan yang rasa sakit sakit seperti simptom mahu demam selsema. Jadi saya memasak masakan yang simple simple jer. Seperti biasa masak tempoyak ni sedap jika dimasukkan sekali hirisan timum atau pun taugeh yang besar besar tu. Dengan itu, dah kira "2 in 1" lah sebab dah tak perlu lagi nak memasak atau menggoreng sayuran.

Jom lah kita semak resepi yang saya gunakan. Saya memang tak meletak asam keping kerana tempoyak memang dah masam dan dimasukkan sedikit gula.




Masak Tempoyak Ikan Kembung Dengan Timun

Masak Tempoyak Ikan Kembung 

Bahan-bahan:
4 ekor ikan kembung
1 sudu kecil kunyit serbuk
2 biji cili merah (ditumbuk halus) 
1 senduk tempoyak (nak pekat letak lebih lagi) 
1 biji timun  (dipotong serong) 
Air secukupnya
Garam
Gula

Cara-cara:
Cili ditumbuk halus dan digaulkan dengan tempoyak, serbuk kunyit dan garam. Masukkan ke dalam periuk yang diletakkan air gaul sehingga rata.

Masak dan kacau selama 3 minit baru masukkan ikan yang terlebih dahulu sebelum dimasukkan timun. 
Masukkan asam keping jika kurang masam dan juga sedikit gula.

Sesuaikan rasa dan kepekatan. Bolehlah diangkat dan dihidangkan dengan nasi putih.


Masak Tempoyak Ikan Kembung Dengan Timun


26 Sep 2012

Laksam dan Laksa Kelantan


Laksam dan Laksa Kelantan

Kalau di entri sebelum ini di SINI, saya kongsikan cara cara membuat laksam, kali ini saya kongsikan entri membuat kuah dan hidangan laksam. Laaa yang ni, ulang tayang jer. Dah ada resepinya yang saya kongsikan dulu. 

Tapi tak apalah untuk menyenangkan, tak payah nak cari cari, klik jer di SINI. Saya masih menggunakan resepi yang sama kerana kuah ini memang menjadi seperti kuah laksam Kelantan mengikut tekak Kelantan saya. Kiranya hari ini saya hanya bersarapan dan makan tengahari dengan laksam jer. 

Sejak discharge dari Tropicana Medical Centre petang semalam, saya rasa perut masih tak selesa dan selera masih tak ada. Jadi dengan adanya makanan Kelantan, semoga akan terbuka sedikit selera untuk makan. 

Allah Maha Mengasihi kerana diberikan saya ujian untuk menyedarkan diri saya supaya tidak jauh terleka dan Alhamdulillah dan syukur ianya dapat dikesan awal dengan pemeriksaan dan ujian yang dilakukan dan Insya Allah, dengan izinnya saya akan sembuh. 

Sepanjang di ward, terasa kasih sayang suami yang sanggup menjaga saya dengan bekerja dari hospital dan anak anak juga mengunjungi untuk menemani dan menghiburkan saya yang kesunyian. My hubby bukan putera raja tetapi ianya umpama Prince Charming di dalam hidup saya yang walaupun tidak sesempurna yang diimpikan tetapi melebihi dari apa yang sepatutnya saya miliki. 

Dari mula berkahwin, saya dilayan umpama seorang permaisuri. Lelaki hebat ini adalah anugerah yang terbaik buat saya yang sentiasa lemah dan kesakitan.

Entah kenapa hati ini sangat sepi dah hiba di pagi ini. Mungkin kot memikirkan rakan rakan yang bekerja di pejabat sedang diri terasing di villa yang sunyi sepi selain dari deruan air terjun di kolam yang jernih dengan ikan yang berenang renang kegembiraan. Betul ke mereka gembira? Hmmm yang pasti syurga sedang menanti mereka. 

Walau bagaimanapun saya bertekad, segala yang lain saya ingin ketepikan seketika dan bertawakkal sepenuhnya kepada Allah kerana Dialah sebaik baik wakil kita "Hasbunallaahu waniqmal wakeel". Dilahir sebagai orang yang biasa biasa, saya mengakui telah menikmati hampir segalanya keindahan hidup ini, hanya sedikit sahaja lagi yang tidak dicapai, itupun bukan perkara yang sangat penting dan mungkin ianya bukan sesuatu yang baik untuk saya. Maka itu Allah tidak memberikannya kepada saya. Syukur di atas semua nikmat yang telah dikurniakan...

Tidak mahu lagi bersentimental, sebelum lebih banyak mutiara menitis, jom tengok resepi di bawah ini... 

Laksam dan Laksa Kelantan

Laksam
Oleh: Azie Kitchen 

Bahan bahan:
3 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
5 cawan air suam (3 air mendidih + 2 air biasa)
1/2 sudu kecil garam 

Cara cara:
Satukan semua bahan dan kacau rata supaya tidak bergentel. Lihat lihat cara cara menyediakannya di SINI.

Laksam dan Laksa Kelantan


Laksam dan Laksa Kelantan


Laksam dan Laksa Kelantan

Bahan Kuah
1 kg ikan - rebus ambik isi dan kisar
1/2 kg santan pekat 
1 gelas air utk tambahan (utk sesuaikan pekat/cair)

Dikisar
10 ulas bawang merah 
2 ulas bawang putih 
1 inci halia 
2 btg serai - ketuk 
1 sudu kecil serbuk lada hitam
3 keping asam keping 
Garam 
Gula secukup rasa.

Satukan semua bahan di atas dan masak di atas dapur sehingga mendidih dan masak. Masukkan garam dan gula. 

Sesuaikan rasa dan kepekatan, bolehlah diangkat. Jika terlebih pekat, masukkan sedikit air panas.

Ulam 
Kacang panjang 
Daun kesum 
Timun batang 
Bawang besar
Bunga kantan
Kubis


Laksam dan Laksa Kelantan



Laksam dan Laksa Kelantan

Sambal
Cili padi
Cuka
Garam
Gula

Kisar kesemua bahan di atas

Bahan lain
Belacan 
Garam

Cara Menghidang:
Masukkan laksa/laksam ke dalam pinggan. Sendukkan kuah dan tuang di atas laksam tadi.


Laksam dan Laksa Kelantan

Laksam dan Laksa Kelantan

Letakkan ulam ulaman yang dihiris. Akhir sekali, letakkan sambal. 


Laksam dan Laksa Kelantan

Kalu suka, boleh juga letak belacan atau jika mahu lebih masin, tambahkan sendiri secubit garam sebelum menggaul. 

Ini cara hidangan di Kelantan, dihidangkan sekali belacan dan garam untuk diambil sendiri semasa makan bagi disesuaikan dengan selera masing masing.


Laksam dan Laksa Kelantan


Laksam dan Laksa Kelantan

Boleh juga dimakan dengan laksa beras kerana laksa Kelantan dan laksam menggunakan kuah yang sama. Laksa beras sedang direndam.



Enjoy....


Laksam - Langkah Demi Langkah


Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah

Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah

Kali ini saya nak kongsikan cara membuat laksam langkah demi langkah. Bukan sahaja sekadar perkongsian dengan kawan kawan tetapi juga untuk rujukan saya sendiri apabila membuatnya lagi di masa hadapan. Al maklumlah orang macam saya ni, isteri mithali yang masak sebulan sekali. hihihi jadi ada masa menjadi dan ada masa lingkup, jadinya kenalah buat rujukan. Bukan pro yang masak dengan hanya campak mencampak jer.

Pagi ini saya masih bercuti sakit. Hajat hati ingin nak ke pejabat walaupun doktor menasihatkan supaya berehat dan hubby juga menegah. Tapi sebab kelesuan, saya terjaga agak lewat untuk solat subuh dan masa itu, baru terasa yang saya belum fit untuk ke pejabat kerana badan terasa melayang dan kepala masih spinning.  

Hubby dan Nana dah keluar, jadi bila bangun dari katil terus teringat yang saya perlu makan antibiotik selepas sarapan. Terus hantar bbm kat hubby tapi katanya dia masih lambat. huhuhu lapar lah kalu macam tu. Apa nak dimakan ni, di dapur hanya ada 1/4 ketul donut yang Nana dan Izzad bawa Boy beli di Giant malam tadi. Makan juga lah untuk melapik perut sebelum boleh dimakan ubat ubat.

Terpandang lah pulak resepi laksam yang ditayangkan oleh rakan fb. Lalu teringat dalam peti ais masih ada ikan kembung yang dah lama tersimpan. Ikan kecik ni kalau disimpan lama lama, macam tak sedap untuk dimasak lagi walaupun masa disimpan di freezer ianya masih fresh. Berbeza dengan ikan besar yang dipotong. 

Dengan terhingguk hingguk, saya ke dapur sambil mengelek gajet setia saya ni,  si i pad merah menyala, masuk kitchen store mencari bahan yang diperlukan. Haaa semua cukup, lalu terus membuat laksam. Lagi pulak Nelly dan anak anak lain semua suka dengan laksam ni, boleh juga minta dibelikan sedikit laksa kerana laksam dan laksa Kelantan menggunakan kuah yang sama iaitu kuah lemak putih yang sooo sedaaappp.... huhuhu mula lah rindu kampung halaman ku pagi pagi ni. 

Klik di SINI kalau nak tengok laksam yang saya buat sebelum ini. Rasanya kejadian laksam dengan resepi kali ini lebih elok, bila ditambah 1 cawan lagi air suam tu serta dimasukkan sedikit garam.

Jom ikut saya layan cara cara membuat laksam ni. Tapi entah kenapa kamera meragam pulak, puas ditekan, tak mahu snap juga, Saya cuma tahu klik jer kamera ni, lain lain setting memang tak reti. Jadi dapat lah beberapa keping walaupun tak sharp sangat kerana membuat laksam perlu dibuat dengan pantas. Layan jer lah...

Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah

Laksam Kelantan
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
3 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
5 cawan air suam (3 cawan air mendidih + 2 cawan air biasa)
1/2 sudu kecil garam

Cara cara:
Satukan semua bahan dan kacau rata. Masukkan di dalam jug untuk memudahkan di tuang ke dalam bekas.


Panaskan pengukus sehingga mendidih. Letakkan tudung periuk atau apa apa bekas yang leper ke dalam pengukus dan sapukan minyak.

Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah

Kacau supaya adunan tidak mendap dan tuangkan   setengah dari tudung periuk dan tutup tudung pengukus dalam 5-10 minit sehingga adunan menjadi menggelembung seperti gambar di bawah.

Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah

Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah

Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah

Angkat dan dengan menggunakan pisau atau garpu, balik sambil digulung gulung dengan menolak perlahan lahan ke tepi.

Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah

Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah

Terus menggulung dan menolak sehingga ke penghujung tudung periuk dan terus golekkan ke dalam bekas supaya kita tidak menyentuh dengan tangan.

Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah

Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah

Sapu minyak pada bekas tadi dengan tak perlu dibasuh. Masukkan ke dalam pengukus dan ulang proses yang sama sehingga selesai.

Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah

Satu adunan dapat menghasilkan 8 gulung laksam. Bila hendak dimakan, gunting laksam ini nipis nipis.


Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah

Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah

Untuk menghidangkan, masukkan laksam yang dipotong nipis ke dalam pinggan, tuangkan kuah laksam secukupnya, masukkan ulam ulaman serta sambal cili. Sedia untuk dinikmati.

Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah

Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah

Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah

Selamat Mencuba. Lihat resepi kuah di SINI.


Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah

Laksam  Kelantan - Langkah Demi Langkah