Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Kari Ayam Jer


Kari Ayam

Kari Ayam sempoi jer hari minggu ni. Saya memang tak sihat malahan, mula bersin semula sejak semalam. Jemputan ke majlis tahlil Dato' Khalil juga tidak dapat dihadiri. Tapi hubby meminta juga dimasakkan ayam dan ikan yang dibeli di kedai runcit semasa ke workshop untuk mencuci keretanya. 

Nasib baik bila ditanya apa yang hendak dimasak, dia ada jawapannya. Jadi kerja saya mudah, tak adalah penat nak memikirkan apa yang nak dimasak. Kari ayam adalah masakan yang paling sempoi dalam dapur saya kot.

Kari Ayam

Rasanya semua orang pandai buat Kari Ayam ni tak kira di mana mereka berada kecuali budak budak yang belum masuk ke dapur jer. Jadi kalau orang dewasa tak pandai masak Kari Ayam atau anak dara yang tak tahu memasak Kari Ayam, memang tak boleh dibuat menantu. Ye lah kan, ini resepi 1 Malaysia yang paling sempoi, bezanya antara sedap dengan tidak jer. 

Hihihi ooh bercakap pasal menantu sahaja sekarang ni ya. Mana tak nya, kita yang lagi sibuk berfikir dari tuan punya diri. Gitulah kepala ada satu jer, tapi otak boleh fikir macam macam dalam satu masa.

Kalau nak sedap, kita blend sedikit bawang besar sebab bawang besar menjadikan kuah kita lebih manis. Yang lain lain macam biasalah bawang merah, bawang putih, halia yang dihiris serta rempah penumis. 

Setelah bahan tumis benar benar garing, masukkan ayam dan masak sehingga air ayam agak kering dan keluar minyak, baru dimasukkan santan. Kali ini saya letakkan juga kerisik sebab ada stock kerisiknya di rumah. Garam pulak saya menggunakan garam kasar. 

Tapi warna rempah kari yang saya guna ni,  agak pucat dan kurang cantik. Tak berapa merah, dan saya pulak tak letak serbuk cili kot terpedas nanti.

Apa apa pun tak kisahlah, janji anak anak dan suami suka makan apa yang kita masak. Itu yang paling penting. Semasa masih dikacau di periuk, satu pinggan dah diratah oleh Aween dengan alasan dia tak nak makan malam nanti....


Kari Ayam




Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

2 ulasan for "Kari Ayam Jer"

  1. Salam Kak Zie,
    dah lama tak buat kari ayam...petang ni nak masak kari ayam lah...balance kuah boleh cicah lempeng kan hi hi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kami pun dah lama tak buat kari ayam. Sekali sekala, jadi sedap sangat.

      Padam