10 Mar 2012

Pajeri Nenas

Pajeri Nenas

Sebelum ini saya ada beli 1 biji nenas untuk dibuat gulai lemak ikan masin dengan nenas. Masih ada baki lagi setengah biji. Jadi saya fikir ada baik nya jika dimasak pajeri nenas jer. Tambahan pula, dah lama saya tak membuatnya.  

Saya belajar membuat pajeri nenas yang sedap dari Kak Halimah, rakan sekerja yang dipanggil Kak Limah jer. Dulu selalu juga dia bawa ke pejabat pajeri nenas, sedap diratah begitu sahaja. Rasa manis kerana nenas diperap dengan gula dulu sekejap.

Pajeri nenas ini saya gandingkan dengan Ikan Cencaru Sumbat Sambal dan Udang Goreng garam kunyit sebagai hidangan tengahari. Makan dengan nasi putih panas panas, memang sedap sangat.

Jom kita layan resepi yang saya belajar dari Kak Limah.  Layan...
  Pajeri Nenas
Pajeri Nenas
Oleh: Azie Kitchen

Bahan A
1 biji nenas, potong kecil (perap dg sedikit gula)
Santan secukupnya
4 sudu besar minyak
2 sudu besar gula
2 sudu besar kerisik
Garam secukup rasa  
Udang hidup

Bahan B – bahan kisar
1 inci halia
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 sudu besar udang kering 

Bahan C
Kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga
3 sudu besar rempah kari

Cara cara
Panaskan minyak dalam periuk dan tumiskan bahan tumbuk, kulit kayu manis hingga wangi. (Bawang bawang boleh juga dihiris jika mahu terasa bawang dalam kuah). 

Pajeri Nenas


Masukkan rempah kari yang digaul dengan air. Goreng hingga garing.




Masukkan udang hidup dan masakkan sebentar.

Pajeri Nenas

Masukkan santan dan garam serta gula merah/pasir.  Masukkan nenas yang telah dicelur terlebih dahulu. Akhir sekali, masukkan kerisik.



Pajeri Nenas

Masak hingga kuah pekat dan naik minyak. 


Pajeri Nenas

Selamat Menjamu Selera



29 ulasan

santan letak masa bila kak?

Masukkan santan selepas udang iaitu sebelum dimasukkan nenas celur

Nenas celur tu mksudnye apa kak zie??

Celur tu bermakna kita didihkan air dan masukkan nenas. Kacau seketika dan tos.

Terima kasih kak azie berkongsi resipi. Sya mmg sll rujuk resipi kak azie. Alhamdulillah hubby N ank2 pun suke.

Kak Azie guna rempah kari ayam atau ikan?

Ok boleh cuba, semu bahan ada ! Tq Azie

Saya baru berjinak2 nak masak2 ni...mmg kalau google resepi mesti taip nama azie kat belakang...supaya dpt cari dr blog...so far semua yg sy cuba semu sedap....suke2...

Sy first time masak pajeri nenas... Lebihan nenas mask lemak dgn ikan kering tempohari... Tq sis share resepi... Sedappp.. Mudahnya

Sy nak ucap terima kasih kerana boleh dikatakn setiap kali nak masak.. sy akan refer blog aziejaya nie... pendek kata... blog ni bnyk menyelamtkan perkhwinan saya.... tqvm!!

Alhamdulillah. Semoga rumahtangga kekal dan aman damai sehingga ke jannah

Assalam sis...tenkiunso much share resepi nie..td buat...cik suami puji...five stars katenye...smpai 3x tambah nasik mlam nie...hehehe...sronok sgt..ilang penat masak ....

Sye bru nk buat esk..nk tnye kak azie,cili boh mmg xletak
Ke?

Saya tak letak. Tapi kalau nak letak pun boleh. Macam orang buat kari, jika suka pedas ada orang tambah cili kisar juga

Baru nak try ni..moga2 jadi..

Saya dah cuba beberapa kali resepi ni kak Azie, memang sedap dan senang nak buat. Thanks :)

K azie guna rempah kari ayam atau ikan?

Ayam atau daging. Saya pun nak buat pajeri nenas raya ni utk makan dg nasi minyak. Insya Allah

Terima kasih byk2 sbb kongsi resepi. Spnjg bln puasa resepi2 msak brbuka byk sy refer sini.

Tq kak azie...mmg nk try esk...suka sangat...

tq kak azie . mmg sllu refer resepi kak azie . tp sy xletak udang basah @ udang kering lah . sbb apa yg ada je saya masuk . tq v much . ��

Tksh k azie ats sumbangan resepi..byk membantu

Terima kasih sngt kak azie...sy selalu guna resepi akak and alhamdulillah menjadi...teruskan berkongsi resepi ye kak! harap halalkan mane yg sy ambil ye...indirectly learning experiences nihh...

Tq kak sllu jd bahan rujukan saya.. xpnh mengecewakan.

Alhamdulilahh.... Sy gne nenas sarawak yg blom masak... Sedap .. Tekstur ,Rupa sama mcm kak azie masak...

assalam k.zie..mohon halalkn nk msk pajeri nanas guna resepi akak hri ni..tqvm smoga brtmbh rzeki..


EmoticonEmoticon