Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Ikan Kelah, Raja Ikan Sungai yang Menjadi Igauan



ikan yang berenang keriangan


Anak anak ikan kelah


Haa nampak tak ikan kelah dalam kolam tu ...

Saya memang peminat haiwan peliharaan, bermacam macam haiwan peliharaan yang saya ada. Saya pernah membela burung merbuk yang digilai ramai kerana suaranya.  Saya juga pernah membela ayam serama, ayam hutan selain dari ikan ikan.  Berjenis jenis spesis ikan yang dibela dari arowana, dan juga lain lain ikan akuarium.

Yang saya nak ceritakan sekarang ini ialah kegilaan semasa saya iaitu ikan sungai ikan kelah, ikan jelawat, ikan kejor dan lain lain yang menghuni kolam di rumah kami selain ikan koi yang sudah menjadi kemestian.

Dari saya mengandung kan anak pertama hingga kini, saya tak pernah lagi merasa memakan ikan kelah walaupun pernah mengidam untuk makan ikan kelah.  Kini baru saya ketahui bahawa ikan kelah terdiri dari pelbagai jenis dan sangat mahal harganya.  Selama ini saya cuma tahu  ada kelah merah, hijau dan biru sahaja.  tapi hari ini, baru lah saya ketahui terdapat kelah jenis bara lipan, kelah emas, kelah bara merah dan macam macam lagi.  Tapi untuk permulaan saya hanya mampu membeli kelah yang paling murah dari baka yang  ada nama ini iaitu 10 ekor baka bara lipan yang berwarna oren bila besar dan 2 ekor ikan kelah emas.  Yang lain rasanya tak mampu buat masa ini, lagi pulak saya tak mahu ambil risiko kerana kolam kami masih baru.  Biar lah ianya stabil terlebih dahulu sebelum mengisi dengan spesis kelah yang lebih mahal.  Jangan terkejut ada kelah yang berharga RM5000 seekor.  

Tapi saya tidak suka membela ikan yang sudah besar, tak thrill la macam tu.  saya suka membeli yang kecil dan membela sehingga besar.  Begitu juga jika memilih bunga bungaan, saya suka memilih bunga yang kecil dan menanam menjaga hingga ianya menjadi besar.  Puas hati melihat ia membesar di depan mata hasil usaha sendiri

Jom layan gambar gambar ikan saya yang memang akan di jaga jumlahnya supaya tidak terlalu banyak ... dan akan diisi secara berperingkat peringkat dengan ikan ikan pilihan dari masa ke semasa ...



Ikan jelawat yang berkawan dg koi


ikan jelawat yang cantik sekali


anak ikan Taiwan Koi di kolam utama


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

Catat Ulasan for "Ikan Kelah, Raja Ikan Sungai yang Menjadi Igauan"