Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Bingka Kentang



Kuih Bingka Kentang Sedap Azie Kitchen
lihat la kerak yang menjadikan bingka lagi sedap dimakan


Sejak saya berjaya memasak bingka telur tempohari, saya menjadi begitu teruja untuk mencuba lain lain bingka, kuih muih tradisional yang mudah dan cepat disediakan.  

Bingka saya ini dah terlebih sudah dibakarnya sebab nak kan kerak yang lebih, jadi warnanya dah agak keperangan. Apa apa pun rasanya tetap sedap... 

Jom layannn



Kuih Bingka Kentang Sedap Azie Kitchen

Bingka Kentang
Oleh: Azie Kitchen

Bahan-bahan
2 biji ubi kentang-rebus dan lecek
1 biji telur
2/3 cawan gula
1 cawan tepung gandum
1 cawan santan
pewarna kuning
1/3 sudu besar butter dicairkan
garam

Cara-cara
Rebus kentang hingga empuk, buang kulit dan dilecek. Blend kesemua bahan dan masukkan gandum dan akhir sekali butter yang dicairkan. Blend lagi hingga sebati.

Sapu loyang/acuan dengan minyak, panaskan sekejap dan tuang adunan. 

Tabur bijan jika suka. Bakar suhu 180 selama 50-60min utk dapatkan kerak yang best!

Sejukkan dahulu baru potong.


lagi lagi gambar bingka kentang


enjoy ...
Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

Catat Ulasan for "Bingka Kentang"