Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Kuzi Ayam



Kuzi Ayam Azie Kitchen



Kali pertama memasak kuzi ayam ... hmm saya membuat persediaan berminggu termasuk mencari resepi yang terbaik. percubaan pertama saya berbaloi, kerana kuzi ayam yang menggunakan rempah yang diedar oleh penyanyi Nora memang sedap... 

Terima kasih juga kepada sahabat baik saya, Ismati yang sabar menjawab panggilan saya, bertanya itu ini berkenaan masakan kuzi terutama saffron yang tak pernah seumur hidup melihatnya. 

Resepi nya adalah seperti berikut:



Kuzi Ayam
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan
Ayam potong 12

Bahan perap ayam:
saffron
halia
bawang putih
garam

Potong kiub dan goreng:
hempedal ayam
hati ayam (rebus dulu), kalau suka
2 biji bawang besar

Bahan goreng:
15 biji bawang merah (setelah goreng, ditumbuk halus)
1/2 cawan kismis
1/2 cawan badam potong memanjang

Bahan tumis:
6 bawang merah - blend
4 bawang putih - blend
4 sudu besar rempah kuzi
1 cawan minyak (campur minyak sapi)
1 tin susu cair

1 botol sos tomato del monte


Panaskan minyak. goreng bawang merah hiris, tos. goreng bawang besar hingga kuning, tos. goreng badam hingga kuning, tos. goreng kismis, tos. goreng hempedal ayam, tos. Akhir sekali goreng ayam separuh masak.

Dengan guna minyak yang sama, tumis bawang merah dan putih yang diblend hingga naik bau. Masukkan rempah kuzi yang telah dicampur dg air. Goreng hingga wangi. Masukkan air, susu cair, sos tomato, kacau rata.

Masukkan bahan goreng yang lain spt ayam, bawang goreng tumbuk, badam, kismis, hempedal, bawang besar goreng dsb. masukkan gula dan garam. Masak hingga agak pekat.

Sedap dimakan dg roti jala, nasi minyak dsb.

Resepi istimewa orang Kelantan. Boleh juga diganti dg daging atau kambing. Mesti cuba.


Kuzi Ayam Azie Kitchen




Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

1 ulasan for "Kuzi Ayam"

  1. Saya baru cuba recepi kakak..tapi oleh kerana rempah kuzi terangat susah nak dicari saya buat sendiri....hehe tapi tetamu saya terangat minat kuzi yg saya masak. Saya terangat minat blog kakak..best! Jangan berhenti tulis resepi ya

    BalasPadam